De 101 vragen die je als coach aan je cliënt ALTIJD wil stellen

Als je enige ervaring hebt als coach, weet je dat het stellen van de juiste vragen hét geheime wapen is van een goede coach. Je kunt je cliënt ermee verrassen, laten nadenken en tot inzichten laten komen. Goede vragen activeren de zoektocht van je cliënt en daarmee de transformatie. 

Effectieve coaching begint met het stellen van vragen. Dit mes snijdt overigens aan twee kanten. Door de juiste vragen te stellen geef je je cliënt de kans om te onderzoeken, te ontdekken en te groeien. Het zorgt ervoor dat je cliënt dieper gaat, verbindingen legt, bewust wordt van voorheen onbewuste processen en nieuwe paden ontdekt. Tegelijkertijd geeft het jou als coach de kans om te luisteren en te observeren. Breng je deze twee dimensies bij elkaar, dan heb je de magie van coaching te pakken.

“Het vermogen om de juiste vraag te stellen is meer dan het halve werk.”

— Thomas J. Watson, zakenman —

 3 regels voor het stellen van goede vragen (het juiste fundament)

Voordat we verder gaan is het essentieel dat je het juiste fundament hebt om de vragen te stellen. Want iedereen kan vragen stellen. Een goede coach stelt de vragen met het juiste fundament eronder, zodat de vragen ook daadwerkelijk effectief zijn. 

Regel 1. Zorg eerst voor verbinding. Het stellen van (moeilijke) vragen kan enorm buiten de comfortzone liggen van je cliënt. Je cliënt loopt risico door zichzelf kwetsbaar op te stellen. Voorwaarde voor een oprecht zoekproces is dat de afweermechanismen, de muren van weerstand, omlaag zijn gehaald. De eerste stap, voordat je ook maar iets gaat doen met je cliënt, is het maken van een verbinding. Zodat er een omgeving wordt gecreëerd van veiligheid en respect. Een omgeving waarin er ruimte is om te experimenteren, te onderzoeken en te reflecteren. 

Regel 2: Maak gebruik van de kracht van stilte. Wacht net zolang met praten totdat het zoekproces bij je cliënt is gestopt. Onthoud: het gaat bij goede vragen niet om het antwoord wat jij krijgt als coach, maar om het reflectieve zoekproces dat wordt geactiveerd bij je cliënt. Dat zoekproces start nadat je de vraag hebt gesteld en stopt niet per se wanneer een eerste antwoord wordt gegeven. Dus je stelt de vraag en je wacht. Ook al heb je een antwoord binnen, je wacht nog langer zodat het zoekproces weer verder gaa