De eerste indruk die jij creëert bij je cliënt weegt relatief zwaar. Begin je chaotisch, onzeker of onnodig vaag dan kun je daar lang last van hebben tijdens het traject. Hieronder vind je een aant
uten leestijd
Ondernemen
De eerste indruk die jij creëert bij je cliënt weegt relatief zwaar. Begin je chaotisch, onzeker of onnodig vaag dan kun je daar lang last van hebben tijdens het traject. Hieronder vind je een aantal vragen die je (in ieder geval) wilt stellen, een aantal ethische kaders en de verwachtingen die je besproken wilt hebben.
DE VOORBEREIDING
Zorg voor de juiste hulpmiddelen: pen en papier, een flip-over, stiften, zakdoekjes en water.
Schakel afleidingen uit. Zeg je telefoon uit, deurbel en andere afleidingen. Weet dat een cliënt over het algemeen gevoelig is voor dit soort afleidingen.
Heb je agenda klaarliggen, zodat je gemakkelijk de volgende afspraak kunt maken aan het einde van de eerste sessie.
5 VRAGEN OM JE SESSIE MEE TE BEGINNEN
Wie ben je? Luister hierbij naar wat er gezegd én niet gezegd wordt. Betrek verleden en toekomst, individu en gezin van herkomst, doelen en obstakels, krachten en zwaktes.
Wat zijn je voornaamste doelen voor dit coachingstraject? Luister hierbij 1) wat de cliënt zegt en waarvan hij/zij zich bewust is en 2) wat de onderliggende of onbewuste doelstellingen zijn en antwoord geeft op de vraag: wat wil de cliënt écht? Wat is er nog meer…?
Ben je vaker gecoacht, een mentor gehad of in therapie geweest? Met deze vraag kom je erachter wat er werkte en wat niet en wat de cliënt belangrijk vindt in het contact.
Wat is voor jou belangrijk tijdens ons contact? Wellicht heb jij al bepaalde ideeën hierover, maar je zult verbaasd staan over het antwoord. Hiermee identificeer je de waarden van je cliënt en kun je je gedrag op aanpassen.
Heb je voor mij nog vragen? Laat de cliënt vanaf het eerste moment merken dat zijn of haar mening belangrijk voor jou is en dat jij flexibel genoeg bent om hiermee rekening te houden.
3 KADERS
Vertrouwelijkheid. Alles wat je zegt is vertrouwelijk. Niets daarvan wordt gedeeld met jouw werkgever, partner of anderen. Tenzij we dit expliciet bespreken met elkaar en jij hiervoor toestemming hebt gegeven.
Coachcontract. Zorg ervoor dat je het coachcontract van tevoren hebt toegestuurd en je dit bespreekt in je eerste sessie. Hierin staan voorwaarden, kaders en verwachtingen.
Afspraken. Een belangrijk kader voordat je begint zegt iets als (vervorm naar je eigen woorden): de afspraken die we met elkaar maken komen we na. Zo zal ik je regelmatig huiswerk meegeven, al dan niet soms vreemde oefeningen laten doen of vragen om opdrachten uit te voeren. Kun je hier en nu toezeggen dat je dit zal doen? Zo niet, dan kan ik je niet coachen. Ik heb volledige commitment nodig zodat jij resultaat kunt bereiken.
OVER DE AUTEUR
Vincent van der Burg
Co-founder en trainer op het gebied van NLP, Mindfulness & Coaching
Wij gebruiken cookies om onze site en onze service te optimaliseren.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.