Salaris Coach - Wat verdient een Coach?

Coachen als zelfstandige is populair. De voordelen zijn geweldig: je kunt werken waar, wanneer en met wie je wilt. Maar wat verdient een lifestyle coach eigenlijk?

Om antwoord te kunnen geven op deze vraag, is het voor jou als coach belangrijk dat je weet wat je waard bent. Pas als je dat goed in beeld hebt, kun je een tarief vaststellen dat jouw vaardigheid, expertise en de vraag naar jouw diensten weerspiegelt. Jouw marktwaarde, als het ware.

Het kan best een klus zijn om je tarief te bepalen, want je moet alles zorgvuldig tegen elkaar afwegen. In dit artikel begeleid ik je door het proces van het bepalen van jouw tarief en kun je de juiste balans vinden tussen het aantrekken van klanten en jezelf op de juiste waarde schatten.

Uurtarief coach

Als zelfstandige kun je als coach in principe meer verdienen dan het gemiddelde salaris dat je in loondienst krijgt. Als voorbeeld: als beginnend lifestyle coach begin je bij 80 euro per uur. Dat is geen gek startsalaris. Naarmate je meer ervaring opdoet, kun je ook meer vragen, tot wel 200 euro per uur.

Maar voordat je jezelf rijk rekent met dit beroep, is het belangrijk dat je eerst weet wat je waard bent. Zet alles eens op een rijtje: wat zijn jouw expertises, kwalificaties, ervaring en resultaten die je voor jouw klanten hebt bereikt?

Ga er eens voor zitten en bedenk welke transformatie jouw cliënt dankzij jou hebben ondergaan, welke impact jij in hun leven hebt gegeven. Die informatie is jouw uitgangspunt om jouw vergoedingen te rechtvaardigen en vertrouwen te wekken bij potentiële klanten.

Kijk naar de markt: net zoals bij elk beroep is marktonderzoek essentieel om inzicht te krijgen in gangbare vergoedingen voor coachende zzp ers. Ontdek de vergoedingen die worden gerekend voor een coach in jouw niche en geografisch gebied. Houd rekening met factoren als specialisatie, ervaringsniveau en de vraag naar specifieke diensten. Als je deze markt begrijpt, kun je als coach scherpe prijzen rekenen terwijl je tegelijkertijd rekening houdt met de unieke waarde die jij biedt. Want je wilt niet teveel, maar zeker ook niet te weinig vragen als coach.

Weet wie je doelgroep is

Als je weet wie jouw doelgroep is en hoe jouw ideale cliënt eruit ziet, kun je jouw prijzen afstemmen op die markt. Elke niche en doelgroep heeft zijn eigen prijsniveau en bereidheid om in een coach te investeren.

Houd als coach rekening met de demografie, inkomensniveaus en specifieke behoeften van jouw doelgroep en leg jouw prijzen binnen hun bereik. En opnieuw: vraag vooral niet te weinig! Het is aantrekkelijk om je prijzen laag te houden, zeker in het begin. Maar daar snijd je jezelf uiteindelijk mee in de vingers.

Vergeet je kosten niet mee te rekenen

Bij het bepalen van jouw coach vergoedingen moet je ook rekening houden met de kosten en overhead die je als coach hebt. Dat is vaak meer dan je denkt: marketing, cursussen, opleidingen, administratie - en vergeet je huur en je energierekening niet. Zorg ervoor dat je vergoedingen deze kosten dekken en laat ruimte over voor winst en groei.

Kies een kostenstructuur

Er zijn verschillende tariefstructuren die je kunt overwegen, afhankelijk van wat je aanbiedt en je doelgroep. Enkele veelgebruikte benaderingen zijn per uur, als pakket, maandelijkse provisies of een combinatie van deze opties. Elke vergoedingsstructuur heeft zijn voor- en nadelen, dus kies er een die aansluit bij jouw model en aan de behoeften van jouw cliënt.

Bied verschillende prijsniveaus aan

Overweeg om verschillende prijsniveaus aan te bieden om tegemoet te komen aan klanten met verschillende budgetten en behoeften. Met deze aanpak kun je klanten opties bieden in verschillende stadia van hun coach traject. Door gedifferentieerde prijzen aan te bieden met verschillende niveaus van toegang, ondersteuning of aanvullende middelen, kunnen klanten een niveau kiezen dat bij hun past, terwijl jij verzekerd bent van een schaalbaar en winstgevend coach bedrijf.

Communiceer jouw waarde

Benadruk bij het presenteren van jouw kosten aan potentiële klanten de waarde die zij ervoor terugkrijgen. Formuleer duidelijk de voordelen, resultaten en transformatie die ze van jouw praktijk kunnen verwachten. Wat hebben ze er aan? Wat kost het en is het dat waard? Wees helder in je communicatie: dat maakt het voor potentiële klanten duidelijk dat ze waar krijgen voor hun geld.

Evalueer en pas regelmatig aan

Het bepalen van je vergoeding is geen eenmalige beslissing. In de praktijk zul je je tarieven regelmatig aan moeten passen aan de markt, jouw expertiseniveau en de resultaten die je levert. Naarmate je meer ervaring en reputatie opdoet als coach, kun je jouw tarieven geleidelijk verhogen. Houd rekening met feedback van klanten en de resultaten die je behaalt, en stuur bij waar nodig.

Waar kun je als lifestyle coach werken?

Misschien ten overvloede, maar als coach kun je op een boel terreinen aan de slag. Wat dat betreft zijn er bijna geen grenzen aan de mogelijkheden. Enkele veel voorkomende werkvelden voor een life coach:

1. Persoonlijke ontwikkeling: een lifestyle coach helpt cliënten bij het stellen en bereiken van persoonlijke doelen, het verbeteren van het zelfvertrouwen, het verbeteren van relaties, het omgaan met stress en het ontwikkelen van een positieve mindset.

2. Loopbaan: coaches die gespecialiseerd zijn in loopbaanontwikkeling helpen klanten bij het verkennen van loopbaanopties, het verduidelijken van hun professionele doelen, het verbeteren van strategieën voor het zoeken naar werk, het verbeteren van sollicitatievaardigheden en het navigeren door loopbaanovergangen.

3. Ondernemerschap en bedrijf: deze life coach ondersteunt individuen bij het starten of laten groeien van hun eigen bedrijf. Hij begeleidt de bedrijfsplanning, het stellen van doelen, marketingstrategieën, het overwinnen van uitdagingen en het ontwikkelen van effectieve leiderschapsvaardigheden.

4. Gezondheid en welzijn: deze coaches richten zich op gezondheid en welzijn en helpen klanten met dingen als een gezonde levensstijl, afvallen, gezonde voeding en beweging.

5. Relaties: levenscoaches op dit gebied werken met individuen en koppels om de communicatie te verbeteren, conflicten op te lossen, relaties te versterken en gezonde relatiepatronen te ontwikkelen.

6. Financiën: coaches die gespecialiseerd zijn in financiële zaken helpen klanten bij het beheren van hun financiën, het stellen van financiële doelen, het opstellen van budgetten, het verminderen van schulden en het ontwikkelen van financiële langetermijnplannen.

7. Prestaties: Coaches op dit gebied helpen hun cliënten om hun prestaties te verbeteren op specifieke gebieden zoals sport, spreken in het openbaar, artistieke inspanningen of elk gebied waar verbetering en prestatie gewenst zijn.

8. Academische coaching: Coaches ondersteunen studenten door hen te helpen bij het stellen van academische doelen, het verbeteren van studievaardigheden, het effectief omgaan met tijd en het overwinnen van uitdagingen tijdens hun leertraject.

9. Personal Empowerment: Coaches die cliënten helpen om hun sterke punten te omarmen, zelfrespect op te bouwen, beperkende overtuigingen te overwinnen en persoonlijke vervulling te bereiken.

Hebben zzp ers een opleiding nodig als coach?

Het korte antwoord: ja. Natuurlijk helpt het als je veel over jouw vakgebied weet en ervaring hebt. Maar je weet niet wat je niet weet. Daarom is het essentieel om een goede coach opleiding te volgen. Een erkende opleiding brengt je veel verder als zzp er en levert je uiteindelijk een hoger salaris op.

Een goede coach opleiding is bijvoorbeeld de NLP Coach IANLP bij opleidingsinstituut UNLP.

De NLP Coach IANLP opleiding is een uitgelezen kans om jezelf te ontwikkelen tot het hoogste niveau. Het leuke is dat er zowel beginnende als ervaren coaches aan meedoen. Zo leer je van elkaar!

En bedenk dat je als coach nooit bent uitgeleerd. Een van de eigenschappen van een top coach is dat hij/zij altijd in beweging is, cursussen volgt, met collega's praat. Je staat nooit stil.

Voorbeeldberekening uurtarief

Inmiddels ben je vast wel benieuwd naar wat je als coach kan verdienen op jaarbasis. Wat is een gemiddeld salaris? Laten we als voorbeeld een coach nemen met gemiddelde ervaring en expertise in een stedelijk gebied. En laten we aannemen dat je streeft naar een jaarlijks salaris van €60.000.

Klinkt dat als een hoog salaris? Niet als je het als volgt berekent.

Ten eerste bepaal je het aantal facturabele uren per jaar. Laten we aannemen dat je 40 uur per week wilt werken en dat je 4 weken vakantie per jaar neemt. Dit betekent dat je 48 weken per jaar werkt. Vermenigvuldig dit met het aantal uur per week (40 uur) om het totale aantal facturabele uren per jaar te krijgen: 48 weken x 40 uur = 1.920 uur per jaar.

Ten tweede bereken je jouw gewenste vergoeding. Verdeel je gewenste jaarlijkse inkomen door het aantal facturabele uren per jaar: € 60.000 / 1.920 uur = € 31,25 per uur.

Houd er rekening mee dat dit een vereenvoudigde berekening is en dat er andere factoren zijn waarmee je rekening moet houden bij het bepalen van je tarief, zoals kosten, concurrentie, vraag en marktomstandigheden. Het is belangrijk om ook rekening te houden met je unieke situatie en waarde als coach.

Gemiddelde salaris

Volgens gegevens van salaris websites en branchebronnen kan het jaarsalaris van een coach variëren van ongeveer 30.000 tot 150.000 of meer. Een hoog salaris, dus.

Er zijn zelfs coaches die nog meer verdienen, vooral als ze actief zijn op het gebied van executive coaching of werken met bekende klanten in de sport- of entertainmentindustrie. Een hoogopgeleide en bekende coach die zich richten op een rijke of spraakmakende klantenkring, kunnen vaak de hoofdprijs vragen. Wel 500 euro per uur!

Tot slot een geheim: je kunt best wel vet verdienen met coaching

Kortom: het is mogelijk om met coaching een flink inkomen te verdienen. Het kan een lucratief beroep zijn, zeker als er vraag is naar jouw specialisatie en jouw niche. Breng jezelf, je vaardigheden en je doelgroep in kaart, kijk naar wat andere coaches vragen en zet niet te laag in. Je verdient het!