Start Direct login
Mindset

Wat is coaching in 2022? (Een stap-voor-stap handleiding)

Hoe ziet een succesvolle coachpraktijk er uit in 2022? In dit artikel leer je er alles over!

uten leestijd

Je denkt erover om coach te worden of wellicht ben je al aan het coachen en wil je je business op een hoger niveau brengen. Hoe kun jij je dan onderscheiden van andere coaches?  In dit artikel ga ik het met je hebben over hoe je jezelf kunt onderscheiden met – wat ik noem – coachsulting, waarmee jij je cliënt snel en blijvend te helpen. Ik vertel je wat coachsulting is, hoe jij succesvol kunt zijn als coach en welke vaardigheden je hiervoor wilt ontwikkelen. 

Inhoudsopgave

  1. Wat is coaching? 
  2. Waarom mensen kiezen om met een coach te werken?
  3. Coaching in allerlei fasen van het leven
  4. Coaching is geen therapie (gelukkig maar!) 
  5. Coaching versus mentoring
  6. Wat doet een coach? 
  7. Hoe coaches hun cliënten helpen om succesvol te zijn
  8. Iedereen kan coachen 
  9. Ben jij geschikt om coach te worden? 
  10. De vijf verantwoordelijkheden van een coach
    1. Verantwoordelijkheid 1: je neemt de leiding
    2. Verantwoordelijkheid 2: je hebt een visie
    3. Verantwoordelijkheid 3: je creëert helderheid 
    4. Verantwoordelijkheid 4: je lost problemen op
    5. Verantwoordelijkheid 5: je bent een stok achter de deur
  11. Moet ik mij niet met marketing bezighouden als ik coach wil worden? 
  12. Hoe doen succesvolle coaches dat? 
  13. Hoe ik begon als coach
  14. Hoe je coach kunt worden
    1. Stap 1: bepaal je aanbod 
    1. Stap 2: krijg je eerste betalende cliënten
    2. Stap 3: creëer cliënten voor het leven 

Wat is coaching? 

Wat is coaching eigenlijk? De traditionele vorm van coaching is wanneer een coach een cliënt helpt om weer in zijn eigen kracht te staan. Alle antwoorden, ontdekkingen en acties (moeten) komen uit de cliënt. Daarmee zet je de cliënt weer in zijn eigen kracht. 

Dit vraagt wat van de houding van de coach: onwetend en onderzoekend. De coach gaat ervan uit dat hij niets weet. Daarbij stelt hij kritische en scherpzinnige vragen vanuit een niet-oordelende en onwetende houding. Een coach schuwt niet om vragen onbeantwoord te laten. Het doorvragen en de verantwoordelijkheid laten bij de cliënt, heeft als effect dat de cliënt zelf moet nadenken en zelf op zoek moet gaan naar de antwoorden. 

Dat is de traditionele vorm van coaching. Ik zie coaching -anno 2022- anders. Vandaag de dag is coaching veel meer een combinatie van coaching en consulting – of zoals ik het graag noem: ‘coachsulting’. Wat bedoel ik daarmee? 

Jij als coach begeleidt je cliënt naar het resultaat dat ze willen. Enerzijds aan de hand nemen, anderzijds leiden naar de gewenste uitkomst. Dus in plaats van willen dat je cliënt zelf alle antwoorden moet vinden, geef jij ze enkele antwoorden zodat ze sneller resultaat bereiken. Je past toe wat er nodig is op dat moment, om zo snel mogelijk bij het gewenste eindresultaat te komen. 

Voorbeeld: Een van de niches die ik heb gehad was mensen met aanzienlijk overgewicht. In plaats van dat ik mijn cliënten zelf wilde laten ontdekken hoe ze de kilo’s kwijt konden raken (coaching), gaf ik ze de nodige consulting. Op basis van tientallen cliënten wist ik inmiddels wat wel en niet werkte en konden ze door die adviezen veel sneller op het gewenste niveau komen. Dat scheelt veel tijd en frustratie. 

Terwijl de oude manier van coaching zeker voordelen heeft, gaat coachsulting over het helpen van je cliënt – sneller en effectiever – daar waar ze zijn willen. Maar waarom en wanneer kiezen mensen er nu voor om met een coach te werken?

Waarom mensen kiezen om met een coach te werken? 

Fun fact: iedere dag zijn er 1,5 miljoen zoekopdrachten naar mensen en bedrijven die life coaches, mental coaches, stress- en burnout coaches en executive coaches zoeken. Dit aantal is nog veel groter wanneer je iedere niche meetelt. Op dit moment gaat er in de coaching bedrijfstak miljarden om en dat zal komende jaren exponentieel gaan toenemen.

De meeste high performance sporters, managers en politici begrijpen al tientallen jaren de waarde van coaching. 

Maar coaching krijgt steeds meer bekendheid in allerlei lagen van de bevolking. Op dit moment heeft 25% van de Nederlanders een coach of in het verleden een coach gehad. Voornaamste gebieden: 

  1. Balans werk/privé 
  2. Persoonlijke ontwikkeling/zelfontplooiing
  3. Stress en burn-out
  4. Passend werk vinden
  5. Samenwerken met collega’s

Coaching in allerlei fasen van het leven

Niet langer is coaching bedoeld voor sporters, mensen die een probleem hebben of coaching willen inzetten voor hun loopbaan. Coaching zal standaard worden en steeds meer kinderen en tieners zullen hiermee beginnen. Coaching zal steeds meer worden ingezet voor alle fasen in het leven, van jong tot oud met allerlei uitdagingen en doelen die bij iedere levensfase horen. Verwachting is dat komende 5 jaar het percentage stijgt van 25% naar 50% verder omhoog komende 10 jaar: 

  • Tieners die meer zelfvertrouwen willen ontwikkelen
  • Studenten die worstelen met hun toekomst- of studiekeuze
  • Dertigers die hun gezondheid en vitaliteit willen verbeteren
  • Veertigers die het roer om willen gooien
  • Vijftigers die minder stress, meer balans en vrijheid zoeken 
  • Zestigers die kampen met eenzaamheid 
  • En veel meer…


Coaching is geen therapie (gelukkig maar!) 

Waar coaching in het verleden vooral werd ingezet om problemen op te lossen, gaat het vandaag de dag en in de toekomst steeds meer verschuiven naar het bereiken van iemands potentieel, het maximale halen uit het leven en gelukkig zijn. Coaching in de toekomst zal veel meer gaan over datgene wat iemand WEL wil in plaats van iemand NIET wil. Voorbij het probleem. Mensen zullen steeds meer uit het leven willen halen, met hogere verwachtingen en waarden. Coaches worden high performance experts en human software engineers. Coaching zal worden ingezet om jezelf op een hoger niveau te krijgen. Om een goeie coach te zijn voor deze groep mensen wil je dus geen therapeut zijn. Je wilt kennis hebben van de laatste inzichten op het gebied van coaching, je wilt kunnen werken met effectieve coach modellen, zoals NLP waarmee je het maximale uit je cliënt gaat halen. Veel meer dan alleen maar het probleem oplossen.

Een veelgehoord misverstand is dat je een specifieke achtergrond nodig hebt om als coach aan de slag te kunnen gaan, bijvoorbeeld een therapeutische achtergrond. 

De beste coaches zijn geen therapeuten. De beste coaches hebben een duidelijke structuur waarmee ze hun cliënten van A naar B helpen. En ze hebben specifieke coachvaardigheden ontwikkeld waarmee ze een klimaat creëren waard de cliënt op een veilige en effectieve manier kan ontdekken, kan groeien en ontwikkelen. Therapie is een heel ander vak. Therapie gaat over het behandelen van persoonlijkheidsstoornissen bijvoorbeeld. Of het aanpakken van trauma’s. Of het oplossen van allerlei psychische stoornissen zoals een gegeneraliseerde angststoornis of depressie.

Natuurlijk gebeurt het dat je tijdens de sessies bepaalde obstakels ontdekt die je cliënt ervan weerhouden om het doel te bereiken en dat die obstakels van psychologische aard zijn. Stel je cliënt wil bijvoorbeeld meer carrière maken en vooruitgang boeken in zijn loopbaan. Daarvoor moet ‘ie presentaties houden op het werk en dat vindt ‘ie vreselijk. Dan kun je ‘m als coach naar een trainer of spreekcoach sturen om dit specifieke obstakel uit de weg te ruimen. Of je kunt zelf met hem aan de slag gaan met behulp van bijvoorbeeld EFT. Of als je een relatiecoach en je cliënt na jaren weer een relatie wil. Je stelt een plan van aanpak op waarbij je cliënt nieuwe mensen leert kennen, maar je ontdekt een beperkende overtuiging: de cliënt vindt zichzelf helemaal niets waard. Dat houdt hem of haar tegen om zichzelf bloot te geven. Dan is het fijn als jij als coach tools in huis hebt om die beperkende overtuiging ‘ik ben niets waard’ aan te pakken. 

 
Coaching versus mentoring

Nu wordt er mij vaak gevraagd: wat is het verschil tussen coaching en mentoring? Beide gaan toch over het begeleiden van mensen? 

Zeker.

Je kunt als coach ook optreden als mentor. Maar je bent als coach meer dan een mentor. Als coach begeleid je je cliënt niet alleen, maar je houdt je cliënten ook verantwoordelijk voor de resultaten. 

Een mentor is iemand die behoorlijk vrijblijvend helpt. Zonder garantie hoelang het proces duurt of wat je precies gaat bereiken. Vaak duurt het jaren om een mentorschap relatie op te bouwen.

Coaching is doelgericht, specifiek en met een duidelijk kader. 

Maar wat doet een coach dan precies? En hoe kun je een coach worden en hiervoor goed betaald worden…? 

Wat doet een coach? 

Ik heb in de afgelopen 25 jaar duizenden coaches geholpen om hun eigen business op te zetten. Als er 1 fout is die ik mensen regelmatig zie maken, is dat ze niet goed begrijpen wat succesvolle coaches doen. In plaats daarvan proberen ze het wiel uit te vinden en te ontdekken wat er wel en niet werkt. Dat kan, maar dat kost veel tijd en ondertussen haalt de concurrentie je links en rechts in. Maar nog veel erger: je hebt veel tijd, moeite en geld geïnvesteerd in je coachopleiding en nu heb je moeite om rond te komen. Dat was niet het oorspronkelijke idee.  

Het zijn van een succesvolle coach gaat er niet om dat je de meest ervaren expert bent in jouw vakgebied, met de meeste ervaring (sterker nog, je hebt als coach geen ervaring nodig) of het grootste netwerk. In plaats daarvan komt het neer op 1 ding: 

Kun jij jouw ideale cliënten een A-tot-Z oplossing aanbieden? 

Met andere woorden: 

Hoe kun jij mensen helpen om het gewenste eindresultaat snel, pijnloos en blijvend te bereiken? 

Bijvoorbeeld: 

Een loopbaancoach helpt cliënten om uit hun huidige baan te komen en hun droombaan te vinden. 

Een relatiecoach helpt partners om de liefde en passie in elkaar weer terug te vinden. 

Dat is de fundering van iedere succesvolle coach. De volgende stap is om te leren hoe je moet coachen: hoe begeleid je dan cliënten van waar ze nu zijn naar de gewenste uitkomst. 

Hoe coaches hun cliënten helpen om succesvol te zijn

Er zijn 3 pilaren waarop je als coach jouw cliënten helpt om succesvol te zijn: het omgekeerde A-B-C plan: C, B, A. 

C = closing the gap 

Coaching is ervoor om te zorgen dat je als cliënt helderheid krijgt over waar je nu bent en waar je naar toe wilt. Ervoor zorgen dat je cliënt komt van A naar B. Obstakels worden omheen gewerkt of opgelost. Oftewel, closing the gap tussen waar je cliënt NU is en waar hij wil zijn in de TOEKOMST. 

B = brandstof

Om van A (waar je nu bent) naar B (je doel) te komen heb je brandstof nodig. Enerzijds is het doel die brandstof, maar die ligt vaak verder de toekomst in en wordt niet altijd gevoeld. De coach kan als die tijdelijke brandstof dienen. 

Gedragsverandering is namelijk niet altijd makkelijk of leuk. Van 20 kilo overgewicht verliezen tot het opgeven van je vaste baan, het omgaan met verlies of het productiever willen zijn op je werk. 

Het vereist dat je voorspelbaarheid opgeeft en vol gaat voor groei en ontwikkeling. Maar dat levert ook onzekerheid op, twijfel en opgeven van vastgeroeste patronen. Dan is het fijn als je acties opstelt en dat er vervolgens ook iemand is die je eraan houdt. Die je ter verantwoording roept. Jij als coach bent die stok achter de deur. Als de cliënt eenmaal resultaten gaat zien, groeit het zelfvertrouwen in het eigen kunnen en gaan ze ervaren wat er allemaal (nog meer) mogelijk is. Dan hoef jij als coach geen resultaten te garanderen. Ze zien de resultaten zelf. 

A = actie 

In deze stap stel je samen met je cliënt een maandplan op die de reis van A tot Z weergeeft. Dit kan er bijvoorbeeld zo uitzien: 

Maand 1 – help cliënten om te focussen op gezonde eet- en beweegpatronen

Maand 2 – help cliënten om de nieuwe patronen vol te houden 

Maand 3 – toevoegen van een extra strategie voor nog meer resultaat 

Meer hierover heb ik besproken in mijn blog over Coachpakketten, klik hier

Iedereen kan coachen 

Een veelgehoorde twijfel is: kan ik dit wel? Ben ik wel geschikt om te coachen? Mensen komen naar mij toe, ze betalen mij voor een sessie en dan moet ik toch iets leveren? Dan moet ik iets doen zodat ik het geld waard ben. 

Fout. 

Cliënten betalen voor resultaat. Dat resultaat wordt niet zozeer door jou geleverd, maar door de veilige omgeving die jij creëert waarin er ontdekt kan worden, geleerd en met focus en aandacht kan worden besteed aan datgene waar jouw cliënt naar wil. Wanneer jij teveel twijfelt aan jezelf, ben je jezelf echt te belangrijk aan het maken. De waarde van coaching zit ‘m in de focus die de cliënt krijgt, de tijd en het kader waarin de cliënt -samen met jou- kan onderzoeken: 

Wat wil ik? Wat vind ik belangrijk? Wat wil ik bereiken? Waarom lukt het tot nu toe niet? Wat heb ik nodig? Welke stappen moet ik gaan zetten? 

Jij als coach zorgt voor een veilige omgeving, voor een duidelijk kader en voor een stok achter de deur. Dat is alles. Dat kan complex zijn en veel, maar in essentie is dat alles. 

Coachen kun je leren. Er wordt nogal eens gedacht dat je 10 jaar + ervaring moet hebben in het bedrijfsleven, dat je een bepaalde leeftijd moet hebben of dat je moet beschikken over bepaalde eigenschappen. Ja en nee. Iedereen kan leren coachen. Natuurlijk moet je interesse hebben in het helpen van mensen. Maar coaching is niet iets mysterieus met geheime technieken. Of dat je als coach de juiste vragen weet te stellen op de juiste momenten. Nee. Coaching is een heel gestructureerd proces dat een duidelijk kader heeft, duidelijke stappen en procedures. Als je die volgt, kun je coachen. En iedereen kan dat. 

Ben jij geschikt om coach te worden? 

Is het worden van coach dan voor iedereen geschikt? Nee. Coach worden is NIET iets voor jou als je niet met mensen wilt werken. Dat heeft overigens niets te maken met introvert of extravert. Ik ken een groot aantal coaches die super introvert zijn en buitengewoon succesvol. Ook als je even snel coach wilt worden zonder er moeite en energie in te stoppen, is dit niet het moment voor jou. Tijdens een opleiding investeer je ongeveer 6-8 uur per week in jouw ontwikkeling als coach. Als je dat bereid bent om te doen is het worden van een succesvolle coach ook voor jou mogelijk. Dat is het vaak waard aangezien het extreem goed verdient, als je weet hoe.

De vijf verantwoordelijkheden van een coach

Wat doen coaches nu wat ervoor zorgt dat hun cliënten het gewenste resultaat bereiken? Als je de volgende verantwoordelijkheden met hoofd, hart en buik jezelf eigen maakt dan zul je een geweldige coach zijn. Gegarandeerd. Hoe beter resultaat je bereikt met je cliënten, hoe meer goede reviews je krijgt en hoe meer mensen bij jou cliënt willen worden.  

Verantwoordelijkheid 1: je neemt de leiding

Als coachsultant neem je de leiding in je sessie. Je hebt duidelijk voor ogen waar je cliënt nu is en waar hij naar toe wilt. Dit plan van aanpak is je rode draad in de sessies. Met dit plan gaat je cliënt de gewenste resultaten bereiken. 

Verantwoordelijkheid 2: je hebt een visie

Je laat je cliënten zien wat er mogelijk is. Zo weet ik nog goed mijn eerste cliënt die wilde afvallen. Ze kwam bij me met de wens om 10 kilo af te vallen. Om weer onder het niveau te komen van haar maximaal gewenste gewicht. Ik zei: hoe zou het voor je zijn als jij 50 kilo afvalt en jouw ideale lichaam bereikt? Met de vitaliteit, gezondheid en uitstraling die hierbij hoort. Daar werd ze écht enthousiast over als ze aan dat resultaat dacht. 

Verantwoordelijkheid 3: je creëert helderheid 

Je helpt je cliënt de stappen te bepalen die nodig zijn om het resultaat te bereiken. Je waarschuwt voor obstakels of brengt mogelijke obstakels in beeld en bepaalt hoe je ze kunt omzeilen. Zo houd je het helder voor je cliënt zodat de focus volledig kan gaan naar het ondernemen van actie. 

Verantwoordelijkheid 4: je lost problemen op

Als je cliënt naar je toe komt en zegt, “Dit werkt niet, wat moet ik doen?” en ze hebben de stappen gezet volgens het plan dat jij hebt bepaald, dan is het tijd om je probleem-oplossend vermogen aan te spreken. Dat zijn de momenten waarop je je coach wat meer op de achtergrond zet en optreedt als coachsultant: je gebruikt je eigen ervaring, kennis en ideeën om je cliënt zo snel en goed mogelijk verder te helpen. 

Verantwoordelijkheid 5: je bent een stok achter de deur

Tot slot, de taak van jou als coach is om je cliënt verantwoordelijk te houden. Als ze gedemotiveerd raken omdat er te langzaam vooruitgang wordt bereikt, is het jouw taak om ze te herinneren aan de resultaten die ze willen en het werk wat ze moeten doen om daar te komen. 

Dit is hoe jij je cliënten helpt om de beste resultaten te bereiken. 

Maar nu is de vraag: hoe word je coach? En moet ik mij dan niet heel veel met marketing en verkoop gaan bezighouden?  Laten we met die laatste vraag beginnen…

Moet ik mij niet met marketing bezighouden als ik coach wil worden?  

Ken je van die verkopers bij wie het maar om 1 ding gaat: verkopen. Ze willen hun product verkopen en winst maken. Vreselijk. Wij als coach hebben een missie: we willen een bijdrage leveren in het welzijn van anderen. We hebben de wereld iets te vertellen en willen ons steentje bijdragen. Hoe geweldig is het dat we dat bereiken door mensen te laten groeien en bloeien? 

Als coach willen we ons niet bezig moeten houden met marketing. 

We willen coachen. We willen impact maken op het leven van onszelf en onze cliënten. Om dat te doen hebben we cliënten nodig. De sleutel is wat ik noem: “marketing based coaching”. Dit betekent dat je cliënten binnenhaalt door de impact die je maakt. Niet zo maar impact, maar op een manier waardoor cliënten naar je toekomen, langer bij je blijven en meer van je willen. 

Laat ik je een voorbeeld geven uit een hele andere bedrijfstak. Stel je voor dat je op een warme zomerse dag in de stad loopt. Je hebt een paar uur winkelen erop zitten, je raakt uitgeput en krijgt honger. Nietsvermoedend loop je langs een winkel die de deuren wijd open heeft staan met buiten een medewerker die je een gratis mini-ijsje aanbiedt. Je proeft het ijsje en bent verkocht. 

Je eet het ijsje op en vervolgt je weg. Aan de overkant staan wel 5 winkels met allemaal grote borden waarop staat: koop ons ijs nu! Heerlijk ijs! Koop nu!! Koop het bij ons!!

Van wie zul jij volgende keer een ijsje kopen, van de ijswinkel bij wie je dat heerlijke ijsje hebt geproefd of van de concurrenten die met grote borden staan te schreeuwen? Natuurlijk bij wie je al een positieve ervaring hebt gehad. 

De ijswinkel waar jij zojuist dat mini-ijsje hebt geproefd deed aan uitstekende marketing. Zonder pusherig te zijn of te vertellen hoe goed ze wel niet zijn. Ze hebben je een ervaring gegeven en die is goud waard. 

In de wereld van coaching is iedereen druk bezig met schreeuwen en grote borden langs de weg te zetten. Maar ze lijken allemaal op elkaar en ze beloven een hoop. De meest succesvolle coaches doen niet aan klassieke marketing, maar aan slimme marketing. 

Hoe doen succesvolle coaches dat? 

Stel je wilt van je woonplaats naar laten we zeggen, Klazienaveen. Hoe ga je dat aanpakken? Je hebt twee keuzes. 1. Je stapt je in de auto en je gaat gewoon rijden en zie je wel waar je uitkomt. Of zet je Google Maps aan, een bewezen systeem dat precies weet welke routes je kunt nemen zodat je er gemakkelijk, veilig en zo snel mogelijk aankomt op de plaats van bestemming? Waarschijnlijk die laatste. 

Waarom zou je alles zelf uitvinden, als er experts zijn die allang bewandeld hebben wat jij wilt doen? Waardoor je veel leuker, makkelijker en sneller op je eindbestemming komt.  Ze kennen alle verkorte routes, ze weten welke vaardigheden belangrijk zijn en hoe je impact kunt maken op je cliënt. 

Succesvolle coaches leren van anderen. Waardoor ze veel sneller effectief zijn. Ze vinden niet het wiel uit, maar leren van de mensen die de route al eerder hebben bewandeld. 

Wil je meer eigenschappen kennen van succesvolle coaches? Lees dan hier mijn blog

Hoe ik begon als coach

Ik weet nog goed hoe ik ben begonnen in de wereld van coaching. Ik was 14 jaar oud (je leest het goed) en woonde in een rijtjeshuis in Woerden samen met mijn ouders en broer. Tot zo ver was mijn leven heel gewoon…

Mijn moeder was ongelukkig in haar relatie en kwam regelmatig bij mij voor advies. Over hoe ze om moest gaan met conflicten, scheiden of niet en nog veel meer.  Natuurlijk had ik geen antwoorden. En dus ging ik naar de bibliotheek om te zoeken naar boeken op het gebied van praktische psychologie, persoonlijke ontwikkeling… en coaching. Ik was feitelijk het luisterend oor voor mijn moeder. De coach, mentor, vertrouweling. Niet handig op zo’n leeftijd als je je zou moeten bezighouden met vriendinnetjes, sporten en school. Dat was mijn eerste (jarenlange) coachervaring. 

Want hulp had ik toen goed kunnen gebruiken. Toen en later. Want toen ik al die jaren mijn moeder had gecoacht, DACHT ik wel te kunnen coachen. Zo rond mijn 20e maakte ik de overstap naar betalende cliënten, maar ik kwam van een koude kermis thuis. Ik dacht het allemaal te weten en te kunnen, maar ik kwam erachter hoeveel ik nog helemaal niet wist. 

Na een paar jaar nam ik de beslissing om een coachopleiding te gaan doen en toen heb ik ontdekt hoe enorm waardevol een opleiding is. Eindelijk kon ik van experts horen hoe ze omgingen met weerstand, hoe ze een coaching sessie inrichten, welke structuur ze gebruikten om snel resultaat te bereiken. Enzovoort. 

Toen leerde ik echt een structuur, een plan van aanpak dat ik kon volgen om systematisch resultaat te bereiken. Niet af en toe, bij toeval of geluk, maar bij iedere cliënt weer. 

Nu, 25 jaar later, coach ik met vertrouwen en leer ik coaches om hetzelfde te doen. Ik leer ze om snel een succesvolle coaching business op te zetten en een leven te leiden vol vrijheid, voldoening en plezier. Dat hoeft niet jaren te duren zoals ik dat deed of met een werkweek van 60-80 uur. Dat kan uitstekend door parttime te werken en kun je in al een paar maanden bereiken. 

Hoe je coach kunt worden

Nu je weet wat coaching is, is de volgende vraag: hoe word je nu een coach? Het kan zo eenvoudig zijn als 3 stappen. 

Stap 1: bepaal je aanbod 

De eerste stap is het bepalen wat hetgeen je verkoopt. Waar heb je ervaring in? Op welke doelgroep ga je je richten? Waar heb je verstand van of wil je je in gaan verdiepen? 

Om helderheid in je aanbod te creëren wil je jezelf een aantal vragen stellen: 

  • Wat hebben mijn cliënten na het voltooien van mijn coaching?
  • Wie zijn mijn cliënten na het voltooien van mijn coaching?
  • Waarom zou iemand jou als coach willen? 
  • Hoe onderscheid ik mijzelf van andere coaches? 
  • Welk probleem van mijn cliënt los ik op? 
  • Welke ideale uitkomst heeft mijn cliënt (onbewust) voor ogen? 

Belangrijk hierin is dat je VERDER gaat dan het oplossen van het probleem. Stel je bent coach die mensen helpt om af te vallen. Natuurlijk willen cliënten gezond zijn of gewicht verliezen. Als coach wil je echter een stap verder denken: wat -in de stoutste dromen- wil je cliënten écht? Waar zouden ze warm voor lopen? 

Cliënten die willen afvallen willen niet slechts 10 of 20 kilo afvallen om redenen van gezondheid. Ze willen aantrekkelijk zijn voor hun partner of vrienden. Ze willen zich energiek en vitaal voelen. Ze willen een droomlichaam hebben. Dát is het resultaat waar ze echt enthousiast over worden.

Deze wens sluit je aan op het aanbod en de manier waarop je dit naar buiten brengt.  

Wil je meer weten over hoe je je niche bepaalt? Lees hier mijn artikel.

Stap 2: krijg je eerste betalende cliënten

Zodra je je aanbod scherp hebt is de volgende stap om betalende cliënten te krijgen.  Als je meer tips wilt ontvangen over hoe je een coachingspraktijk opzet, download dan hier De Gids voor Startende Coaches.

Veel coaches maken de fout om ofwel hard te gaan roepen hoe goed ze wel niet zijn, ofwel om helemaal niet te roepen omdat ze niet pusherig willen overkomen. Daardoor weet niemand van het bestaan af. Coaches hebben moeite met rondkomen omdat ze niet goed genoeg in staat zijn om hun product op een winstgevende manier te verkopen. 

In de afgelopen 25 jaar heb ik talloze winstgevende strategieën ontdekt die succesvolle coaches inzetten voor het binnenhalen van duur betalende cliënten. Ik nodig je uit om lid te worden van de CoachTribe, omdat ik daar talloze strategieën heb verzameld en ze aan je uitleg. Volg het stappenplan en implementeer de strategie. Een kind kan de was doen. 

Stap 3: creëer cliënten voor het leven 

Ik zei het al eerder: cliënten in iedere fase van het leven hebben onze hulp nodig. De levensloop van ons als mens brengt zoveel momenten met zich mee waarin belangrijke keuzes moeten worden gemaakt, op het gebied van relaties, loopbaan, zingeving, gezondheid en persoonlijke ontwikkeling. Ook kan een leven op allerlei momenten onverwachte wendingen nemen waarmee mensen mee moeten leren omgaan. 

Op die momenten is een coach buitengewoon zinvol. Om bijvoorbeeld inzicht te krijgen in jezelf, sterke en zwakke punten, waarden en (beperkende) overtuigingen. Of om simpelweg doelen te bereiken en meer uit het leven te halen. 

In traditionele coaching stopt de samenwerking zodra je het probleem van de cliënt hebt opgelost. Ik leer mijn studenten om cliënten voor het leven te creëren. Cliënten waarmee je van het ene niveau in het leven naar het volgende niveau gaat. Voortdurend is je cliënt aan het groeien en bloeien. Bij ieder niveau hoort nieuwe doelen en nieuwe obstakels. Zodra dat niveau is bereikt, in bijvoorbeeld een periode van 12 maanden, stel je vanaf dat niveau weer nieuwe doelen en ontdek je weer nieuwe obstakels. Zo groei je met je cliënt mee en kom je telkens in een volgende fase van iemands leven.  

Je weet nu wat er voor nodig is om coach te worden in 2022. Jij bent nu aan zet om de volgende stap zetten in je leven en van coaching een lucratieve business wilt maken. Bij CoachTribe krijg je voor een laag en vast bedrag per maand toegang tot alle online programma’s op het gebied van mindset, business en methoden. Je komt alles te weten over NLP, motiverende gespreksvoering, mindfulness het opzetten van je coaching business of hoe jij meer zelfvertrouwen kunt hebben als coach. Het is er allemaal. Ieder programma exclusief voor jou als coach.

Klik hier om je direct aan te melden

GERELATEERDE ARTIKELEN

Meer Tonen
Elke maand worden er nieuwe artikelen geplaatst

Blijf op de hoogte