Wat is coaching in 2023? (Een stap-voor-stap handleiding)

Je denkt erover om coach te worden of wellicht ben je al aan het coachen en wil je je business op een hoger niveau brengen. Hoe kun jij je dan onderscheiden van andere coaches? In dit artikel ga ik het met je hebben over hoe je jezelf kunt onderscheiden met - wat ik noem - coachsulting, waarmee jij je cliënt snel en blijvend te helpen. Ik vertel je wat coachsulting is, hoe jij succesvol kunt zijn als coach en welke vaardigheden je hiervoor wilt ontwikkelen.

Inhoudsopgave

  1. Wat is coaching? 
  2. Waarom mensen kiezen om met een coach te werken?
  3. Coaching in allerlei fasen van het leven
  4. Coaching is geen therapie (gelukkig maar!) 
  5. Coaching versus mentoring
  6. Wat doet een coach? 
  7. Hoe coaches hun cliënten helpen om succesvol te zijn
  8. Iedereen kan coachen 
  9. Ben jij geschikt om coach te worden? 
  10. De vijf verantwoordelijkheden van een coach
    1. Verantwoordelijkheid 1: je neemt de leiding
    2. Verantwoordelijkheid 2: je hebt een visie
    3. Verantwoordelijkheid 3: je creëert helderheid 
    4. Verantwoordelijkheid 4: je lost problemen op
    5. Verantwoordelijkheid 5: je bent een stok achter de deur
  11. Moet ik mij niet met marketing bezighouden als ik coach wil worden? 
  12. Hoe doen succesvolle coaches dat? 
  13. Hoe ik begon als coach
  14. Hoe je coach kunt worden
    1. Stap 1: bepaal je aanbod 
    1. Stap 2: krijg je eerste betalende cliënten
    2. Stap 3: creëer cliënten voor het leven 

Wat is coaching? 

Wat is coaching eigenlijk? De traditionele vorm van coaching is wanneer een coach een cliënt helpt om weer in zijn eigen kracht te staan. Alle antwoorden, ontdekkingen en acties (moeten) komen uit de cliënt. Daarmee zet je de cliënt weer in zijn eigen kracht. 

Dit vraagt wat van de houding van de coach: onwetend en onderzoekend. De coach gaat ervan uit dat hij niets weet. Daarbij stelt hij kritische en scherpzinnige vragen vanuit een niet-oordelende en onwetende houding. Een coach schuwt niet om vragen onbeantwoord te laten. Het doorvragen en de verantwoordelijkheid laten bij de cliënt, heeft als effect dat de cliënt zelf moet nadenken en zelf op zoek moet gaan naar de antwoorden.