Ook niet onbelangrijk: met coaching kun je leuk verdienen, je kunt je eigen tijd indelen en werken met de cliënten die jij wilt. Dat geeft een enorme vrijheid. Je eigen coachpraktijk starten is dus aanlokkelijk. Dus hoe begin je je eigen coachbedrijf?
Er komt een hoop kijken bij een coachpraktijk starten. In deze blog vertel ik jou 8 dingen die jij in ieder geval moet weten als je overweegt om als coach te beginnen.
1. Identificeer je niche
Coaching is big business en je zult niet de enige zijn die coaching aanbiedt. Bij Coachtribe is het dan ook een van onze stokpaardjes: begin bij het begin, vind jouw coachingniche! Alleen dan kun je opvallen in een drukke markt. Je coachingsniche vinden is echt de eerste stap bij een coachpraktijk starten. En hoe je dat doet als zelfstandig coach, daarvoor geef ik je hieronder een korte crash course. Hou je vast!
Zelfreflectie
Het vinden van je niche begint met introspectie. Zet eens op een rijtje waar jij de meeste waarde kan bieden. Denk na over jouw ervaring, vaardigheden en passies. Wat zijn je sterke kanten? Wat vind je het leukst om te doen?
Kijk naar je eerdere prestaties, expertisegebieden en persoonlijke interesses. Zoek naar patronen of gemeenschappelijke thema's die naar voren komen. Als je dit allemaal identificeert, krijg je waardevolle inzichten in de gebieden waarop je als zelfstandig coach de grootste impact kunt maken.
Wie zijn jouw klanten? Omschrijf je ideale klant
Het begrijpen van jouw ideale klant is cruciaal bij het vinden van jouw niche. Denk na over het soort mensen waarmee je moeiteloos contact maakt of je bijzonder aangetrokken voelt om te helpen. Denk na over de specifieke uitdagingen, doelen of ambities die ze hebben. Door jouw ideale klant te definiëren, kun je jouw coaching aanpak en -diensten afstemmen op hun behoeften.
Onderzoek de markt
Om je niche te vinden, is het essentieel om de coachingmarkt grondig te onderzoeken. Kijk naar de huidige trends en en eisen binnen de coaching-industrie. Waar liggen kansen? Zijn er gebieden waar weinig aanbod is en waar jij in kunt springen? Verken verschillende coachingniches en evalueer welke aansluiten bij jouw vaardigheden, interesses en klantvoorkeuren. Maar onthoud dat jouw niche niet alleen lucratief moet zijn, maar ook jouw passie moet aanwakkeren. Iets kan wel in potentie veel geld opleveren, maar als jij er niet warm of koud van wordt...
Maak gebruik van jouw expertise
Een andere manier om je niche te vinden, is door verder te bouwen op jouw bestaande expertise. Bepaal op welke gebieden je uitgebreide kennis en ervaring hebt. Overweeg de certificeringen, kwalificaties of training die je bezit. Combineer je expertise met je passie en je zult een niche vinden waar je echt kunt uitblinken.
En vergeet niet dat voortdurend leren en professionele ontwikkeling essentieel zijn om up-to-date te blijven en je coachingsvaardigheden continu te verbeteren. Een waardevolle opleiding betaalt zich driedubbel terug. Onmisbaar is bijvoorbeeld de IANLP gecertificeerde Coach opleiding van UNLP.
Experimenteer
Als je je potentiële niches hebt geïdentificeerd, is het tijd om te experimenteren. Want alleen door te doen kun je er achter komen of het werkt. Bied je coachingdiensten aan aan een kleine groep klanten binnen elke niche die je overweegt. Verzamel feedback, getuigenissen en resultaten om de effectiviteit van uw coachingaanpak te evalueren. Is er een niche die het beter doet dan de andere? Borduur daar dan op verder.
Vernauw je focus
Naarmate je meer informatie verzamelt en duidelijkheid krijgt, is het belangrijk om jouw focus verder te beperken. Door je te specialiseren in een specifieke niche kun je een autoriteit worden op dat gebied. Overweeg het Unique Selling Point (USP) van jouw coachingdiensten binnen de door jouw gekozen niche. Onderscheid je van rest met een gespecialiseerde aanpak die je afstemt op de behoeften van jouw doelgroep.
Omarm continue evolutie
Het vinden van jouw coaching niche is niet iets dat je een keer doet en daarna niet meer naar omkijkt. Je moet regelmatig evalueren en updaten. Terwijl je ervaring, inzichten en feedback van klanten opdoet, moet je openstaan voor het verfijnen en uitbreiden van je niche. De coachingindustrie staat nooit stil, dus blijf de veranderende behoeften en trends in de gaten houden. Maar blijf trouw aan je kernwaarden en passies.
2. De juiste opleiding tot coach vinden
Heb je inmiddels je niche een beetje kunnen omschrijven? Dan is het tijd voor stap 2.
Als grootste coaching platform staan we bij Coachtribe altijd in nauw contact met veel coaches. Een ding dat wij gemerkt hebben is het volgende: de succesvolle coaches onderscheiden zich van de rest, omdat zij altijd bezig zijn met zichzelf te ontwikkelen.
Je inhoudelijke expertise is belangrijk als je een coaching bedrijf wilt beginnen, dus die zal je continu moeten blijven aanscherpen. Blijf dus investeren in je professionele ontwikkeling als coach. Dat betaalt zich terug in de resultaten voor je klanten, en dus in jouw bedrijf. Neem deel aan coachingprogramma's en workshops met relevante certificeringen die iets toevoegen aan je vaardigheden.
Ook niet onbelangrijk: als je je aansluit bij een professionele coaching organisatie als Coachtribe, krijg je toegang tot een waardevol netwerk van coaches. Kunnen sparren met vakgenoten is cruciaal als je je wilt onderscheiden van de rest en je niche wilt bepalen!
Omarm een groeimindset en sta open voor nieuwe ideeën en perspectieven. Door jezelf voortdurend te verbeteren, verbeter je niet alleen je coachingsvaardigheden, maar trek je ook meer klanten aan die je toewijding aan persoonlijke ontwikkeling waarderen.
3. Stel een bedrijfsplan op
Stap 3 in het plan van aanpak voor zelfstandige coaches is een businessplan. Net als elke andere onderneming vereist een succesvolle coachpraktijk een goed doordacht businessplan. Je weet inmiddels je niche, je blijft je ontwikkelen en daarmee wordt het een stuk makkelijker de visie, missie en doelen te omschrijven die je nodig hebt om hiermee aan de slag te gaan.
De Kamer van Koophandel kan je hierbij helpen. De website van de KvK staat vol met handige tips en blogs. Bij het opzetten van een businessplan denk je misschien aan dikke pakken papier vol met cijfers. Dat hoeft helemaal niet: een goed businessplan is kort en krachtig. En omdat je het belangrijkste al weet (niche, visie, missie, doelgroep), vult het meeste zichzelf in.
Omdat je inmiddels je doelgroep kent, kun je ook een prijsstrategie voor jouw diensten ontwikkelen.
Het opstellen van een solide businessplan biedt een stappenplan voor je coachingbedrijf. Je kunt er altijd op terugvallen, bijvoorbeeld als je voor uitdagingen en beslissingen staat.
Lees ook: wat verdient een coach?
4. Zet jezelf online neer
Het is onmisbaar om een marketingstrategie te hebben waarmee je potentiële klanten aan kan trekken. Omdat je inmiddels je krachten, je niche en je doelgroep weet, wordt het opzetten daarvan een stuk makkelijker.
Elke vorm van marketing begint met een sterke online vindbaarheid. Maak een professionele website die je expertise, diensten en de testimonials van tevreden klanten laat zien. Denk ook aan zoekmachineoptimalisatie (SEO) om jouw zichtbaarheid in online zoekopdrachten te verbeteren. Probeer (eventueel met behulp van een internetbureau) erachter te komen welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt op internet, en pas daar de content van je website op aan.
Een manier om jouw doelgroep naar je website te trekken, is om blogs te schrijven waarin die zoekwoorden voorkomen en waarin je waardevolle inzichten deelt. Dit zorgt ervoor dat je vindbaar bent op internet voor je doelgroep en je vestigt jezelf ermee als een autoriteit in jouw coachingniche.
Deel deze blogs vervolgens op sociale mediaplatforms. Dit stelt je in staat om in contact te komen met je doelgroep. Vervolgens kun je een community rond je coachingmerk opbouwen. Overweeg samenwerkingen, gastbloggen en spreekbeurten om jezelf te profileren als branche-expert.
5. Bouw je netwerk op
Netwerken speelt een cruciale rol bij het laten groeien van een succesvolle coachpraktijk. Woon branche-evenementen, conferenties en workshops bij om andere coaches en potentiële klanten te ontmoeten. Kom in contact met professionals in aanverwante vakgebieden die klanten naar jou kunnen doorverwijzen. Wees open minded: je weet nooit hoe een koe een haas vangt.
Netwerken helpt niet alleen om je klantenbestand als professioneel coach uit te breiden, maar biedt ook mogelijkheden voor samenwerking en continu leren. Het uitbouwen van een sterk netwerk kan jouw coachingspraktijk een aanzienlijke boost geven, dus koester je relaties met anderen.
6. Zorg voor klanttevredenheid
Als zelfstandige coach draait alles om jouw klantenbestand. Hier kunnen we lang of kort over zijn, maar de essentie is dit: lever kwaliteit. Trouwe klanten krijg je wanneer je uitzonderlijke service en tastbare resultaten levert.
Je kunt voor je coachpraktijk potentiële klanten aantrekken door bijvoorbeeld introductiesessies aan te bieden. Dit is een ideale gelegenheid om jouw coachingaanpak onder de aandacht te brengen. De eerste horde is dan genomen om vertrouwen op te bouwen. Is de klant tevreden over jouw diensten? Vraag dan of hij of zij een getuigenis, review of testimonial wil achterlaten voor jouw website. Tevreden, loyale klanten vergoten jouw geloofwaardigheid en trekken andere mensen aan.
7. Administratie opzetten en belastingen
En dan: de administratieve kant. Leuk is het niet, maar het hoeft niet moeilijk te zijn. Om efficiënt een eigen praktijk te runnen en de rompslomp tot een minimum te beperken, moet je de nodige infrastructuur opzetten.
Maar allereerst registreer je je als zelfstandig coach bij de Kamer van Koophandel. Denk ook aan vereiste licenties of certificeringen en open meteen een zakelijke bankrekening. Zo houd je privé financiën gescheiden en voorkom je dat je dat achteraf nog moet uitpluizen.
Investeer in betrouwbare technologie en tools om uw activiteiten te stroomlijnen, zoals planningssoftware, klantbeheersystemen en platforms voor videoconferenties. Bezuinig vooral niet op software zoals antivirus, privacy- en gegevensbescherming om de vertrouwelijke informatie van uw klanten te beschermen. Je wilt niet dat je website gehackt wordt en hun data op straat ligt!
8. Ontwikkel je coachingprogramma's
Volg een gestructureerd coachingproces waarmee je hun voortgang kunt volgen en continue ondersteuning kunt bieden. Luister actief naar je klanten, leef je in in hun uitdagingen en stem je coachingaanpak af op hun individuele behoeften.
Je coachingprogramma's zouden moeten aansluiten op de behoeften en doelen van je doelgroep. Bepaal de structuur, duur en prijs van elk programma. Creëer duidelijke en meetbare doelstellingen voor je klanten, samen met de tools en middelen die nodig zijn om deze te bereiken. Overweeg om verschillende niveaus van coachingprogramma's aan te bieden om tegemoet te komen aan klanten met verschillende budgetten en vereisten.
OK, nog een extra tip dan...
Ben je nog aan het lezen? Fijn, dan ben je niet afgehaakt en ben je blijkbaar gemotiveerd om aan de slag te gaan! En dat is meteen de laatste tip: een goede coach heeft altijd contact met zijn of haar motivatie. Zeker startende coaches zullen zich dit regelmatig moeten afvragen: waarvoor doe ik dit? Wat brengt dit mij? Zodra je gaat coachen, raakt deze motivatie maar al te makkelijk uit beeld. Toch is dit wat succesvolle coaches onderscheidt. Verlies dat nooit uit het oog!