Start Direct login
Ondernemen

Hoe creëer je een winstgevende coachingspraktijk?

In dit artikel krijg je antwoord op de vraag hoe jij een succesvolle coachingspraktijk bent. Lees snel verder!

uten leestijd

(7 lagen om aan het fundament van jouw business te bouwen)

Wil je een impact maken op het leven van jezelf en anderen? Wil je ‘werk’ doen waar je energie van krijgt en heerlijk vindt om te doen? Wil je veel geld verdienen en volledige vrijheid hebben in je leven? Coachen is een vaardigheid die je ongelooflijk veel gaat brengen. Tenminste, als je weet hoe én als je weet hoe je er (veel) geld mee verdient. 

Er zijn talloze coaches, maar slechts 5% weet er een hoog tot zeer hoog inkomen uit te halen. In dit artikel ga je 7 geheimen leren om snel en gemakkelijk een succesvolle en winstgevende carrière als coach te krijgen.

Inhoudsopgave

  1. Bepaal je nichemarkt
    • Onderscheid jezelf met een niche
    • Hoe vind je jouw niche?
    • Methode 1: Waar ligt jouw passie? 
    • Methode 2: Waar heb je affiniteit mee? 
    • Methode 3: Volg het geld
    • Bepaal welke problemen jouw doelgroep willen oplossen
    • Aantrekkelijk verwoorden van het probleem en de oplossing
  2. Bouw aan je e-maillijst
    • Maak direct omzet met slechts 1 e-mail 
    • Creëer een leadmagneet
    • Maak een landingspagina
    • Promoot je landingspagina
  3. Biedt geen sessies aan, maar pakketten
    • Wat is een voorbeeld van een coachgesprek?
  4. Cliënten zitten overal
    • een structuur voor een alledaags gesprek
    • Bespreek hun grootste obstakel – zichzelf
    • Bespreek de consequentie van het nietsdoen
    • Bespreek wat ze echt willen
  5. Leer spreken in het openbaar
    • Maak contact met grote groepen
    • Positioneer jezelf als expert
    • Breng je inkomen omhoog
    • Geen geboren spreker? Geen zorgen!
    • Wees authentiek
    • Focus niet op jou, maar op jouw publiek
    • Stel vragen
  6. Creëer de succesvolle coachmindset
    • Wat kun je NU doen?
  7. Gooi je perfectionisme overboord
    • de mantra van iedere succesvolle coach
  8. Bonus: geef een waardevolle sessie

LAAG #1: BEPAAL JE NICHEMARKT

Het vak van coach neemt ieder jaar toe in populariteit.Er wordt al wel eens gezegd dat straks de ene helft van Nederland de andere helft coacht. Jezelf onderscheiden en daarin slim te werk gaan is nodig – meer dan ooit. Dé manier om dit te doen is het kiezen van de juiste nichemarkt. Met andere woorden: het kiezen van een specifieke groep mensen op wie jij je gaat richten. Voorbeelden van nichemarkten zijn: 

  • Vrouwen van 35+ die een liefdespartner zoeken
  • Mensen met 10-30 kilo overgewicht
  • Ondernemers die hun bedrijf willen laten groeien
  • Ouders van kinderen met ADHD die meer grip willen hebben op hun kind
  • Junior-managers die beter willen worden in timemanagement
  • Millennials die hun passie willen vinden

Stel: je hebt 30 kilo overgewicht en je zoekt een coach om je te begeleiden naar een strak en gezond lichaam. Je hebt keuze uit 2 coaches: 

  1. Een life coach, die allerlei cliënten heeft: mensen die willen stoppen met roken, loopbaan uitdagingen, managers die beter leiding willen geven, enzovoort.
  2. Een gespecialiseerde coach die zich 100% exclusief richt op mensen die, net als jij, willen afvallen. Een expert in het vakgebied. 

Voor wie zul je kiezen? Waarschijnlijk de laatste coach. Natuurlijk. Liever een expert die al tientallen cliënten zoals jij heeft begeleid, precies weet wat hij of zij doet en de problemen kent waar jij tegenaan loopt. 

Onderscheid jezelf met een niche

Niet alleen voor de cliënt is het waardevoller om een specialist te kiezen in plaats van een generalist. Je maakt het voor jezelf ook een stuk gemakkelijker. Want jezelf als algemene “life coach” onderscheiden van al die andere life coaches, is bijna een onmogelijke taak. Je komt dan snel terecht bij het verlagen van je prijs, waardoor je uiteindelijk niets meer overhoudt. Door het kiezen van een niche onderscheid je jezelf van al die andere coaches in 1 keer. Direct.

Hoe vind je jouw niche? 

Het hebben van een niche is essentieel wanneer je jezelf wilt onderscheiden van al die andere coaches. Maar, hoe vind je je niche? Misschien vind je veel verschillende doelgroepen leuk. Hoe maak je dan de keuze?

Belangrijk om te weten is dat je niet trouwt met je niche: je gaat er gewoon een tijdje mee daten. Je bekijkt hoe het bevalt en je doet ervaring op. Ondertussen ben je aan het coachen en ontdek je steeds meer wat je wel en niet wilt. 

Zelf ben ik begonnen als coach voor mensen die zwaar overgewicht had. Gezondheid en vitaliteit hadden altijd mijn interesse en dit was een logische stap. Had ik zelf overgewicht? Nee. Had ik mensen in mijn netwerk die daar last van hadden? Nee, niet echt. Maar ik had al kennis over het onderwerp door mijn eigen interesse en dus was de stap snel gemaakt. Jaren later ben ik overgestapt op een andere doelgroep: ondernemers die hun bedrijf willen verkopen. Weer jaren later ben ik weer gewisseld en zo heb ik in de afgelopen 25 jaar meer dan 10 specialisaties gehad. Je kiest een niche voor zolang het duurt. Het is geen beslissing voor de rest van je leven. Maar je wilt je wel vanaf het eerste moment onderscheiden van al die andere coaches. Daar is een niche voor. 

Je gaat dus bepalen op wie jij je gaat richten. Hoe specifieker deze groep, hoe makkelijker het gaat worden om succesvol te zijn als coach. Tegelijkertijd moet de doelgroep groot genoeg zijn om ze te kunnen bereiken. In het vinden van jouw nichemarkt kun je één of meerdere methoden kiezen: 

Methode 1: Waar ligt jouw passie?

Als je wilt starten vanuit een passie, is het belangrijk om te weten wat jouw passie is. Je kunt jezelf de volgende vragen stellen:

  • Waar ligt mijn passie, wat zijn mijn vaardigheden en kennis? 
  • Welke obstakels heb ik overwonnen? 
  • Waar ben ik heel erg goed in? Wat zeggen anderen hierover? 
  • Waar besteed jij idealiter je tijd aan, ook al zou je er niets mee verdienen? 
  • Wat vind je leuk te doen? Waar krijg je energie van? 

Methode 2: Waar heb je affiniteit mee?  

Een andere aanpak is om je te richten op de doelgroep waar jij nu al mee bezig houdt. Vanuit je werk, je achtergrond of je opleiding. Stel jezelf vragen als:

  • Met welke vragen komen mensen nu bij jou? 
  • Met welke uitdagingen of problemen hebben jouw cliënten vaak te maken? 
  • Welke problemen kom je vaak tegen in veel verkochte boeken, blogs, artikelen, cursussen op het gebied van jouw expertise? 

Methode 3: Volg het geld

Een andere aanpak is die van het geld. Het is belangrijk om jezelf af te vragen welke doelgroep veel geld verdient. Wie heeft veel te besteden en is bereid een coach in de armen te nemen? 

Je ziet dat een ideale niche voldoet aan alle 3 de voorwaarden: 

  1. Je voelt er passie voor. Je krijgt er energie van. Je bent bereid om hier uren in te stoppen zodat je goed voorbereid de doelgroep kan benaderen.
  2. Je hebt er affiniteit mee. Vanuit je werk, vanuit je opleiding of eigen ervaring.
  3. Geld. De doelgroep is bereid en in staat om geld te betalen voor jouw coaching. 

Bepaal welk probleem jouw cliënten willen oplossen

Hét geheim van succesvolle coaches, meer cliënten en meer geld is in 1 woord samen te vatten: resultaat. Het gaat jouw doelgroep niet om een mooie website, de prachtige visitekaartjes of de dure brochures. Niets van dat alles. Het gaat om het resultaat wat jij kan bereiken voor jouw doelgroep. Als je er nog specifieker naar gaat kijken, gaat het om het probleem wat jij kan oplossen voor jouw cliënt. Hoe groter en specifieker het resultaat is wat je bereikt met jouw cliënt, hoe succesvoller je bent als coach. Nog voordat jouw potentiële cliënt ook daadwerkelijk cliënt gaat worden bij jou, moet hij het vertrouwen erin hebben dat zijn probleem samen met jou wordt opgelost. 

Als jij als coach aan de slag gaat, heb jij dus een 100% antwoord nodig op de vragen: Met welk probleem heeft mijn cliënt mee te maken? Waar lopen met cliënten regelmatig tegenaan? Wat is het voornaamste probleem dat mijn doelgroep wil oplossen?  

Wat is de top 3 voornaamste problemen waar jouw doelgroep mee te maken heeft? Daar wil je over gaan communiceren.

Aantrekkelijk verwoorden van het probleem en de oplossing

Als je helder hebt wie jouw doelgroep is en welke problemen ze willen oplossen, is het tijd om de taal van jouw doelgroep te gaan praten. Praat in de woorden van jouw doelgroep. Wees zo concreet en specifiek mogelijk. Omschrijf op wie jij je gaat richten, welk probleem je gaat oplossen en wat jij belooft aan je doelgroep. 

LAAG #2: BOUW AAN JE E-MAILLIJST

Als je eenmaal je niche hebt gekozen en je doelgroep kent, dan is het tijd om contact te gaan leggen met je potentiële cliënten. Het allerbelangrijkste wat je wilt doen (dit is geen mogelijkheid, maar een MUST ) is het uitbouwen van jouw e-maillijst. Je e-maillijst is je meest belangrijke kapitaal als je succesvol wilt zijn als ondernemer en geld wilt verdienen. 

Een e-maillijst is simpelweg een lijst van namen met e-mailadressen die geïnteresseerd zijn in wat jij doet. Nog niet per se geïnteresseerd in je coaching. Hoe groter deze lijst is, hoe meer succes je zult hebben. Jij hebt als coach namelijk de volledige vrijheid om hen te contacteren met wat jij belangrijk acht. Je kunt je lijst een nieuw product verkopen, je kunt ze naar jouw website sturen, etc. 

Als jij geen e-maillijst hebt, ben je afhankelijk van externe adressen die je moet inkopen of dure advertenties op Google of Facebook. Bouw daarom jouw e-maillijst op. Dit hoeft niet direct een gigantische lijst te zijn, maar zorg dat het gestaag blijft groeien.

Maak direct omzet met slechts 1 e-mail
Als je een nieuw product ontwikkelt, kun je met 1 e-mail naar jouw bestand direct €20.000, €50.000 of €100.000 aan omzet binnenhalen. Zonder moeite en hoge kosten, gewoon 1 simpele e-mail. 

Misschien heb je nu al een lijst van 10.000 e-mailadressen. Als jij als coach net begint, is de kans echter groter dat je 1.000, 100 of 10 e-mailadressen hebt. Of helemaal niets. Waar je op dit moment ook staat en hoe klein je huidige lijst misschien is… Iedereen begint bij het begin. Het goede nieuws is dat je je lijst snel kunt laten groeien. Je moet alleen weten hoe, wat je in het vervolg van dit artikel leert. 

Stap 1: Creëer een ‘leadmagnet’

De eerste en voornaamste stap is het creëren van een zogeheten ‘leadmagnet’. Dit is een gratis en aantrekkelijk product wat voor jouw doelgroep waardevol is. Dit kan een gratis e-boek, een webinar of zelfs een coaching-gesprek of 1-daagse training zijn. In ruil voor jouw gratis product geven mensen jou hun naam + e-mailadres + eventueel telefoonnummer. 

Stap 2: Maak een landingspagina

Via tools als Leadpages (www.leadpages.com) is iedereen in staat om binnen 30 minuten een landingspagina te maken. Dit is een webpagina waar je bezoekers naartoe stuurt met één specifiek doel. Op deze pagina bied jij jouw leadmagnet aan en vraag je om hun gegevens. 

Stap 3: Promoot je landingspagina 

Nu ben je aangekomen bij de laatste stap: maak je landingspagina bekend bij zoveel mogelijk mensen zodat je ‘verkeer’ genereert. Dit kan door het adres van je landingspagina te vermelden in je e-mails, een advertentie, een gratis bericht te plaatsen op Facebook of bekend te maken via Google. 

LAAG #3: BIED GEEN SESSIES AAN, MAAR PAKKETTEN

Veel mensen willen graag coaching ‘uitproberen’. Ze willen weten wat het is en een keer een sessie meemaken. In het begin van je loopbaan als coach is het prima om ervaring op te doen en zoveel mogelijk te coachen. Zelfs eenmalige sessies, waar en wanneer je kan. Vroeg of laat wil je echter een winstgevende strategie hebben. Het aanbieden van pakketten is een eenvoudige en effectieve strategie om je inkomen met gemak te vertienvoudigen (!). 

Wat is een voorbeeld van een coachingpakket? 

Een voorbeeld van een pakket is een 12 maanden programma voor €295 per maand, waarbij jij belooft dat mensen 30-50 kilo kwijtraken, meer energie krijgen en een gezonde levensstijl gaan hebben. Je hebt iedere maand een live sessie hebt en om de twee weken een Skype-gesprek. In het pakket zitten voedingsprogramma’s, een huisbezoek en nazorg van 6 maanden.  

Hier volgen 5 redenen om pakketten aan te bieden: 

Reden 1: Het bespaart je tijd 

Je biedt een kant-en-klaar pakket aan waardoor je veel minder tijd kwijt bent met overtuigen en afstemming op maat. Pakketten kunnen gemakkelijk worden bekeken en gekocht. 

Reden 2: Het geeft je cliënt waarde

Cliënten komen niet naar je toe voor coaching, maar voor het resultaat dat ze ermee willen bereiken. Het verkopen van een pakket geeft je meer vrijheid om langdurige en transformerende resultaten te bereiken. 

Reden 3: Het zorgt voor helderheid

Zowel bij je cliënt als bij jezelf geeft een pakket helderheid over wat coaching bij jou inhoudt, hoe lang het duurt, wat de kosten zijn, etc. Een kant-en-klaar pakket is helder, doordacht en zorgt er voor dat er geen verwarring en twijfel kan ontstaan. 

Reden 4: Het geeft de cliënt mogelijkheden

Door je cliënten meerdere, maar een beperkte hoeveelheid pakketten aan te bieden, is er genoeg keuze. Voor ieder wat wils! Cliënten kiezen hun pakket, afhankelijk van o.a. budget en tijdsinvestering. 

Reden 5: Het geeft je een laserfocus

Door je te richten op een resultaat dat je binnen een specifieke tijd wilt bereiken zijn jij en jouw cliënt super gefocust op het eindresultaat. Goed voor jou en je cliënt. 

Let op: jouw product als coach is niet ‘coaching’, maar resultaat. Wees concreet in je resultaat en in hoeveel sessies dit bereikt kan worden. 

LAAG #4: CLIËNTEN ZITTEN OVERAL 

Veel mensen hebben er een hekel aan om zichzelf te moeten verkopen. Wees gerust, dit hoeft niet. Je hoeft je diensten niet actief te ‘verkopen’. Praat gewoon over wat je doet, wie je helpt en hoe je dat doet. Gewoon in grote lijnen en met praktische voorbeelden. Je zult verbaasd zijn over hoe snel mensen geïnteresseerd zijn in jouw coaching. Voor zichzelf of mensen die ze kennen. 

Een structuur voor een alledaags gesprek

Het principe van coaching is eenvoudig: je hebt als cliënt tijd om met gerichte aandacht en focus te kijken naar wat jij wilt, je doelen te bespreken en te onderzoeken waar je tegenaan loopt. Onder begeleiding van een professionele coach. Iedereen heeft wel doelen, obstakels of wensen. Maar er zijn ook angsten, twijfels en zorgen. Er zijn 3 rode draden die je direct wilt uitzetten als je in gesprek bent met een potentiële cliënt: 

Bespreek hun grootste obstakel – zichzelf

Het is meestal niet zo dat mensen terughoudend zijn omdat ze geen vertrouwen in jou als coach hebben. 90% van de angst om in zee te gaan met een coach, ligt bij de persoon zelf. Ze twijfelen over zichzelf. Kunnen ze dit wel? Lukt het ze wel? Mogen ze dit wel? Verdienen ze dit wel? Bespreek deze angst door ze zichzelf te laten herinneren dat er al momenten in hun leven zijn geweest, waarin ze de nodige resultaten hebben bereikt. 

Bespreek de consequentie van het nietsdoen

De pijn om door te gaan met wat ze nu doen en om niets te doen, is groot. Pijn waarvan de ander zich niet altijd bewust is. Het is jouw taak als potentiële coach om deze sluimerende pijn te activeren en jouw gesprekspartner zich hier bewust van te laten zijn. De voornaamste vraag die je hierbij stelt: hoe ziet jouw leven er over 10-20-30-40 jaar uit als je niets hebt gedaan aan dit probleem? Laat ze praten over de pijn. 

Bespreek wat ze echt willen

Jouw potentiële client heeft een onbewuste innerlijke drijfveer van de onderliggende wens. Door dit te bespreken maak je het actief in het bewustzijn van de ander en wordt de brandstof geactiveerd. Hierbij geldt de regel: laat ze praten over wat ze (werkelijk) willen. Vragen die je hierbij stelt zijn: 

  • Wat wil je? 
  • Wat is jouw grootste wens? 
  • Hoe zou het voor je zijn als jij dit doel bereikt? Hoe voel je je dan? 
  • Hoe is het voor jou en jouw omgeving als jij bereikt wat je (echt) wilt?

Vervolgens bied je aan om eens een vrijblijvend gesprek te hebben waarin de potentiële cliënt kristalhelder krijgt wat hij wil en waar hij wil zijn over een jaar. 

LAAG #5: LEER SPREKEN IN HET OPENBAAR

Leer spreken in het openbaar! Het is een geweldige manier om jouw producten te promoten. Ook als je geen spreker of trainer bent. De meeste coaches proberen hun coaching individueel te verkopen. Prima, maar je omzet accelereert pas echt wanneer je niet aan 1 persoon 30 minuten besteedt om je product uit te leggen, maar wanneer je dit doet aan een hele groep mensen tegelijkertijd.

Maak contact met grote groepen

Het is voor de hand liggend, maar 1-op-1 verkoop is langzaam. Je zult nooit rijk worden als dat het enige is wat je doet. Hoe meer je verkoopt, hoe rijker je wordt. En dus wil je je potentiële groep aan wie je verkoopt groter maken. Wanneer je met groepen werkt, klein of groot, dan ga je hefboom creëren. Dat is essentieel wanneer je veel geld wilt verdienen. 

Positioneer jezelf als de expert

Als je spreekt in het openbaar word je gezien als de expert. Mensen doen nu eenmaal veel liever zaken met een expert dan met iemand die dat niet is. Logisch toch? Als je een lezing geeft of een korte training, staan mensen na afloop in de rij om met je praten en om je product te kopen. Alleen maar omdat je een lezing hebt gegeven en wordt gezien als de expert in jouw vakgebied. 

Breng je inkomen omhoog

Als jij leert spreken in het openbaar en alleen maar deze ene vaardigheid leert, dan gaat dit je inkomen gigantisch omhoog brengen. Waar je normaal gesproken slechts met 1 persoon praat en die probeert te overtuigen van de kwaliteiten van jouw diensten, heb je in een groep ineens 10, 20, 100 of 500 mensen die allemaal geïnteresseerd zijn om door jou gecoacht te worden. Stel je eens voor hoe het zou zijn als je voor een groep van 500 mensen praat over de waarde van jouw coaching, wat het andere mensen heeft opgeleverd en hoe de mensen in de zaal hiervan profijt gaan hebben? 

Geen geboren spreker? Geen zorgen! 

Spreken in het openbaar is makkelijker dan de meeste mensen denken. Met de drie onderstaande  tips kom je over als ervaren expert & spreker.

Wees authentiek

Veel mensen denken dat een trainer alles perfect doet, alles weet en een soort ideale schoonzoon is. Met de perfecte woorden, de perfecte gebaren, etc. Dit hoeft echter absoluut niet het geval te zijn. Het belangrijkste is dat je authentiek bent. Dat is geheim #1. Om een fantastische spreker te zijn moet je authentiek zijn. Niet perfect, maar authentiek. 

Focus niet op jezelf, maar op jouw publiek

Jouw publiek zit er voor 1 reden: zichzelf. Vragen die de deelnemer zichzelf voortdurend stelt zijn: wat heb ik eraan? Hoe kan ik dit toepassen? Hoe kan ik dit gebruiken in het dagelijkse leven? Vertel altijd hoe jouw product het probleem van de deelnemer gaat oplossen. 

Stel vragen

Vragen stellen tijdens je presentatie zorgt ervoor dat je publiek betrokken blijft en daardoor meer leert, meer onthoudt en meer plezier heeft. Bovendien zorgen vragen ervoor dat je meer over je publiek te weten komt. Hierdoor kun je ingaan op de werkelijke behoeften, angsten en twijfels. Wat ervoor zorgt dat je je product makkelijker en in grotere hoeveelheden kunt verkopen. 

“Weet wat je moet doen. Houd die gedachte krachtig in je hoofd.
Doe elke dag wat je moet doen,
en elke zonsondergang zul je zien dat je dichterbij je doel gekomen bent.”
― Elbert Hubbard, filosoof ―

LAAG #6: CREËER DE SUCCESVOLLE COACH MINDSET

Natuurlijk wil je als coach beschikken over de juiste vaardigheden en technieken. Maar vergeet niet de mindset: de juiste mindset is alles. Het zorgt ervoor dat je: 

  • Een hoog uurtarief durft te vragen
  • Potentiële cliënten om de opdracht durft te vragen
  • Je innerlijke criticus, veroorzaker van twijfel en vertraging, uit leert zetten
  • Met zelfvertrouwen gesprekken aangaat, voor, tijdens en na het coachingstraject
  • Helder en zelfverzekerd communiceert 
  • Je tijd besteedt aan de juiste activiteiten i.p.v. de ‘tijdsdoders’. 

Maar, hoe verander je je mindset? Dit is eenvoudiger dan je wellicht zou denken: er zijn namelijk veel manieren om dit te doen. Een snelle manier om een succesvolle coachmindset te creëren is door goed te kijken naar wat jij tijd besteed en hier de juiste keuzes in te maken. Voor veel mensen gaat veel tijd verloren aan zogenaamde “tijdsdoders”. Het zijn activiteiten die de tijd doden en niets meer dan dat: activiteiten die op geen enkele manier bijdragen aan langdurig geluk of succes. Neem bijvoorbeeld tv kijken, doelloos internetten of te veel (uit)slapen. Succesvolle coaches (of succesvolle mensen in het algemeen) werken ‘gezond-obsessief’ aan hun doel. Het zorgt ervoor dat je beter wordt in je vak, zelfvertrouwen krijgt, plezier hebt in dat wat je doet en steeds duidelijker hebt wat je wilt. 

Wat kun je NU doen om je mindset te veranderen? 

Vervang een deel van de tijdsdoders in met wat genoemd wordt missievervullers. Bijvoorbeeld door 1 uur tv kijken in de week te schrappen en te vervangen door het werken aan je doel. Je zult merken dat dit soort tijdsdoders een gedragspatronen zijn waar je relatief makkelijk van af kunt komen. Ervaar het zelf: experimenteer de komende 4 weken met het schrappen van de helft van dit soort activiteiten. Na deze periode evalueer je het experiment. De overgrote meerderheid van de mensen die dit experiment aan gaan zullen het de eerste paar dagen even moeilijk hebben. Het systeem gaat op zoek naar alternatieve manieren om de tijd te vullen. Na een aantal weken (of soms zelfs dagen) is het systeem gewend aan de nieuwe en zinvolle activiteiten. Je voelt geen behoefte om terug te gaan naar je oude, destructieve gedragspatronen.

“Ik los geen problemen op. Ik los mijn denken op.
Mijn problemen lossen zich dan vanzelf op.”
― Louise Hay, schrijfster ―

LAAG #7: GOOI JE PERFECTIONISME OVERBOORD

Mensen die perfectionistisch zijn hebben een extreme drang tot zekerheid. Perfectionisten doen er alles voor om iets of iemand zo te krijgen of te vormen dat het past in hoe zij het willen. Voor iets anders is er geen plaats: alles moet perfect, want met perfect weet je precies wat je kunt verwachten. Je hoeft niet om te gaan met teleurstelling van anderen of verwachtingen die niet uitkomen. Het probleem is echter dat de meeste dingen in het leven nooit perfect worden. Daarmee wordt de drang naar perfectionisme uiteindelijk ook een vorm van zelfsabotage. Perfectionisme wordt dan uitstel van resultaat, waardoor je jezelf niet hoeft te laten zien en kwetsbaar hoeft op te stellen.

De mantra van iedere succesvolle coach: doe het nu!

Succesvolle coaches willen het beste uit zichzelf halen én wachten niet tot alle omstandigheden precies goed zijn, maar beginnen gewoon. “Doe het nu” is één van mijn meest krachtige mantra’s die ik dagelijks mezelf herhaal. Versnel het tempo waarin je dingen voor elkaar krijgt. Wacht niet tot het perfect is, tot de omstandigheden ideaal zijn of dat je van iedereen goedkeuring hebt ontvangen. 

Als je een e-mail krijgt die binnen 2 minuten kan worden beantwoord: doe dat dan direct. Als er een telefoontje is binnengekomen: bel dan direct terug. Wanneer je een belangrijke beslissing moet nemen en je hebt alle noodzakelijke informatie tot je beschikking: neem de beslissing dan nu. Laat dingen niet opstapelen. Een voetballer wacht ook niet tot alle omstandigheden perfect zijn met het scoren van een doelpunt. Als er een minimale kans is om te scoren, wordt er een poging gedaan. Zodra je dat e-mailtje hebt beantwoord of dat telefoontje hebt gepleegd, ga je weer terug naar je belangrijkste taak. De taak waar je de meeste vooruitgang mee kan boeken. De taak die het meest belangrijke voor jou is. De taak die de meeste winst gaat opleveren. 

“Het geheim van doelen bereiken is te beginnen.”
― Mark Twain, schrijver ―

BONUS: GEEF EEN WAARDEVOLLE GRATIS SESSIE

Als je in een winkel loopt met gratis samples van bijvoorbeeld kaas, chocolade of koekjes is de kans groot dat je iets koopt voordat je de deur uit gaat. Mensen willen verleid worden. Als ze eenmaal geproefd hebben aan iets, willen ze er meer van. Ooit geprobeerd om te stoppen na 1 hapje van je lievelingseten? Psychologen noemen dit de “voet in de deur techniek”. Als je eenmaal binnen bent, is het veel gemakkelijker om je product te verkopen. 

Deze techniek is uitermate goed toe te passen in coaching. Voor een potentiële cliënt is dit geweldig, want het is laag risico. Tijdens de gratis sessie geef je voldoende waarde zodat de cliënt ervaart wat er mogelijk is. Vervolgens bied je in de sessie je pakketten aan en laat jij de cliënt zich bij jou inschrijven. In de gratis sessie wil je met je potentiële cliënt spreken over: 

  1. Zijn doel en wat het voor hem betekent
  2. Uitdagingen/obstakels die hem tegenhouden om de doelen te bereiken
  3. Licht aan het eind van de tunnel: hoe zou het zijn als de problemen zou zijn opgelost?
  4. Jouw producten/pakketten: het hoe, wat, waarom en de kosten van jouw coaching. 

Veel meer over hoe je een eerste sessie creëert die keer op keer zorgt voor inschrijving vind je terug in de CoachTribe

Wat wordt je volgende stap? 

Gefeliciteerd! Je hebt een eerste stap gezet naar een succesvolle loopbaan als coach. Hoe actiever je de komende dagen gaat zijn met het implementeren van deze geheimen, hoe eerder je kunt genieten van meer geld, voldoening en ultieme vrijheid. Jij bent nu aan zet. Als jij een volgende stap wilt zetten in je leven en van coaching een lucratieve business wilt maken, dan heeft CoachTribe een speciaal aanbod voor jou. 

In de CoachTribe leer je alles wat je nodig hebt om een succesvolle coach te worden. Voor een laag en vast bedrag per maand krijg jij toegang tot alle online programma’s op het gebied van mindset, business en methoden. Misschien wil je alles weten over NLP, motiverende gespreksvoering of mindfulness. Of meer over het opzetten van je coaching business en het krijgen van meer zelfvertrouwen als coach. Het is er allemaal. Ieder programma exclusief voor jou als coach. 

Klik hier om je direct aan te melden

Elke maand worden er nieuwe artikelen geplaatst

Blijf op de hoogte