Start Direct login
Ondernemen

Hoe begin je als coach?

Wil jij beginnen met coachen? In dit artikel leer jij alles wat je nodig hebt om een succesvolle start als coach te maken!

uten leestijd

(Zonder opleiding, ervaring of netwerk)

Inhoudsopgave

  1. Wat is coaching? 
  2. Waarom is coaching zo populair? 
  3. Wat zijn de voordelen van coaching? 
  4. Hoe word je een coach? 
  5. Wat is de structuur van een waardevolle coaching sessie? 
  6. Stuur je cliënt een intake-vragenlijst
  7. Structureer je sessies
  8. Hoe lang duurt een sessie? 
  9. Wat doe je na een coachingsessie? 
  10. Wat zijn goede coaching vragen? 
  11. Hoe zorg je ervoor dat je cliënt resultaat boekt? 
  12. Hoe beantwoord je vragen waarop je het antwoord niet weet?
  13. Wat doe je met een cliënt die te hoge verwachtingen heeft? 
  14. Een cliënt stop met betalen of laat lang niets van zich horen
  15. Hoe ga je van 1-op-1 coaching naar groepscoaching? 
  16. Wat is jouw volgende stap? 

Wat is coaching? 

Om te beginnen is het belangrijk om te weten wat coaching wel, maar ook zeker wat het niet is. Er zijn namelijk veel misverstanden over coaching die ervoor zorgen dat veel mensen niet als coach durven te starten. Omdat er vaak nog gedacht wordt dat er nog meer opleidingen gedaan moeten worden, meer kennis opgedaan moet worden of dat er een netwerk moet worden vergaard. Een coach is simpel gezegd iemand die de cliënt helpt om van A naar B te komen. Dat doe je eigenlijk door middel van 3 instrumenten die je tot je beschikking hebt, waar later in dit artikel verder op in wordt gegaan. 

Coachen gaat dus om resultaat. Niet om eindeloos te praten over de jeugd van de client, over obstakels of allerlei zaken waar de client tegenaan loopt. Dit kan wel besproken worden, maar alleen omdat het direct in de weg staat van dat wat de client wilt. 

Waarom is coaching zo populair? 

Coaching is enorm populair en de vraag is nog steeds aan het groeien. Dat heeft met meerdere factoren te maken. De belangrijkste factor daarbij is het dat mensen steeds meer waarde hechten aan groeien en bloeien. We willen het maximale uit onszelf halen. Omdat er in het dagelijkse leven geen tijd is om je hiermee bezig te houden, kun je met coaching ver komen en bereik je snel datgene wat je wilt. 

Het mooie van deze tijd is dat er veel mensen zijn coach zijn, maar er talloze manieren om jezelf te onderscheiden van al die andere coaches. Het is dus vrij eenvoudig om veel geld te verdienen als coach. 

Wat zijn de voordelen van coaching? 

De voordelen van coaching voor een (potentiële) client zijn duidelijk: je ontvangt 1-op-1 maatwerk van een expert. Als coach geef jij de client jouw onverdeelde aandacht, waardoor ze 100% exclusief kunnen werken aan wat zij belangrijk vinden. De kans dat jouw cliënt zijn of haar doelen bereikt, stijgt exponentieel wanneer ze met een coach gaan werken! 

Hoe word je een coach? 

Als jij op dit moment een 9:00 tot 17:00 baan hebt, is coaching als een businessmodel buitengewoon lucratief en laagdrempelig. Dat komt omdat jij snel en zonder grote investering als coach kunt beginnen. Je kunt beginnen zonder inventaris, personeel of vaste locatie. Je kunt zelfs vanuit huis of het buitenland werken! 

Daarnaast is het werken als coach enorm winstgevend. Je kunt een premium prijs vragen als coach, omdat coaching in de perceptie van cliënten hoog gewaardeerd wordt. 

Stel: je wilt als coach €100.000 per jaar verdienen. Je kunt dan bijvoorbeeld een coachpakket van €750 per maand aanbieden aan jouw cliënt. Dat is heel weinig, maar laten we rustig beginnen. Bij dit pakket zit 1x een live afspraak en 1x per maand heb je een Zoom meeting. Tussendoor heb je 2 keer een telefonisch check-up. In totaal ben je hiermee 5 uur per maand kwijt. 

Op het moment dat jij €100.000 per jaar wilt verdienen, heb je slechts 10 cliënten per jaar nodig. Je bent slechts 10×5 uur = 50 uur per maand kwijt. Dat is nog geen 2 dagen per week!

Wat wil je verdienen per maand?
Aantal cliënten

Aantal uren per week

€ 3.000

4

5

€ 6.000

8

10

€ 12.000

16

20

€ 15.000

20

25

Kan ik nu al beginnen met coachen? 

Ja! Ook zonder ervaring, kennis of netwerk. Waarschijnlijk heb je namelijk allang gecoacht, zonder dat je het door had. Je coacht namelijk waarschijnlijk jouw vrienden, familie en collega’s al. Je weet al hoe je iemand vragen kunt stellen. Je weet al hoe het is om doelen te bereiken. Je weet al hoe het is om met focus aan een project te werken. Het is nu enkel nog een kwestie van die vaardigheden bij elkaar te brengen in het kader van coaching. 

Begin daarom niet met een super hoog tarief, werk ondertussen aan je coachingsvaardigheden en breng zo je tarief iedere maand omhoog. 

Vraag een premium tarief

Dit wil dus niet zeggen dat je een laag tarief moet beginnen. Niet doen. Vraag meer dan je concurrenten, ook al begin je net. Hoe meer je vraagt, hoe meer commitment er is van je cliënt. Ook zal jouw coaching worden gepercipieerd als meer waardevol, omdat je meer vraagt. 

Daarnaast zorgt dit er voor dat je veel sneller richting het gewenste tarief groeit. Vervolgens ga je testimonials vragen, kun je weer hogere tarieven vragen en zo blijf je groeien. Om dat allemaal te doen, moet je echter eerst weten hoe je 1-op-1 sessies kunt houden. 

Hoe voer je een waardevol coachingsgesprek? 

Een groot misverstand wat veel mensen over coaching hebben, is dat coaching altijd gaat  over obstakels weghalen. Je hoeft echter niet te weten hoe de menselijke psyche in elkaar zit en hoe je mensen moet afhelpen van slechte gewoontes. 

Als een coach bepaal je samen met je cliënt het doel en deel je dat doel onder in actiestappen: wat moet je cliënt eerst doen, dan als tweede, als derde, enz. Je cliënt komt iedere week bij je om de stappen te bespreken en te bepalen wat de volgende stappen zijn. Dat is het. Heel anders dan hoe de meeste mensen denken over coaching. 

Veel coaches verwarren coaching namelijk met therapie. Therapie gaat over obstakels, trauma’s en innerlijke conflicten. Daar heb je geregistreerde psychologen en psychotherapeuten voor. Coaching is een heel ander vak. Coaching gaat over het bereiken van doelen, gefocust bezig zijn met wat je wilt en het maximale halen uit je zelf.

CoachingTherapie

Oplossingen 

Problemen

Doelen

Obstakels

Kennis en ervaring ligt bij cliënt

Veel kennis en ervaring ligt bij therapeut

Wat heb je nodig om een goede coach te zijn? 

Inzicht #1: Jij bent coach, mentor, trainer en consultant

Coaching is een combinatie van coaching, mentoring, training en consultancy. Het zijn verschillende rollen die je aan neemt om helderheid te krijgen over het doel van de client. Wat willen ze bereiken en welke stappen moeten hiervoor gezet worden? 

Soms is het nodig dat je een mentor bent voor je cliënt. Als jij diverse bedrijven hebt opgezet en je nu businesscoach bent, heb jij de weg die jouw cliënten nu aan het belopen zijn al afgelegd. Je kunt ze wijzen op mogelijke valkuilen en mooie routes. 

Andere momenten stap je meer in de coachingsrol en wil je vooral de kwaliteiten van jouw cliënt activeren. Je bent de stok achter de deur om ervoor te zorgen dat ze toch die ene potentiële cliënt gaan bellen en een verkoopgesprek gaan voeren. 

Op een ander moment ben je bezig om jouw cliënt in de vorm van een rollenspel te leren over hoe je zo’n verkoopgesprek kunt voeren en geef je ze specifieke vaardigheden. Kun je dat niet? Dan ga je samen met je cliënt kijken naar een training op dat gebied. 

Een “coach” wisselt voortdurend van rol en doet wat nodig is om van hier naar het einddoel te komen. 

Inzicht #2: Samen lossen we problemen op

Aan de ene kant houd jij je cliënt verantwoordelijk voor de resultaten. Aan de andere kant ga je natuurlijk samen met je cliënt kijken welke obstakels er op het pad komen en ga je samen kijken hoe je ze kunt oplossen. Stel je voor dat je cliënt alle stappen zet die zijn bepaald en het doel wordt toch niet bereikt… Dan zeg je niet: “Tja, het zou moeten werken.” Nee, dan ga je samen met je cliënt onderzoeken wat je kunt doen om dit obstakel weg te halen. 

Inzicht #3: Jij houdt je cliënt verantwoordelijk voor de resultaten 

Als een coach zul je voorbereid moeten zijn om moeilijke gesprekken te hebben. Met die ene cliënt die zijn doel niet heeft bereikt of de stappen niet heeft gezet die jullie hadden afgesproken. Ze hebben ‘iets’ wat hen tegenhoudt om resultaat te bereiken. Oude overtuigingen, negatieve gedachten of een niet helpende mindset. 

Een client kan bijvoorbeeld zeggen: “Waarom saboteer ik altijd mijn eigen succes?”. Dan is het jouw taak als coach om ze verantwoordelijk te houden en kun je zeggen: “Jij wilt dit bereiken. En dit is niet de manier waarop dat gaat gebeuren.”

Inzicht #4: Jij houdt de grote lijnen in de gaten én de specifieke stappen 

Als coach zorg je dat er helderheid is over de stip aan de horizon. Dat je cliënt precies weet wat hij of zij wil en waar hij of zij naar toe wil gaan. Hoe ziet die route er specifiek uit? Die grote lijnen hou je als coach in de gaten. Vervolgens ga je specifieke stappen bepalen en hou jij je cliënt hiervoor verantwoordelijk. 

Inzicht #5: doe minder in plaats van meer

Onvoorwaardelijke acceptatie, congruentie en empathie – Carl Rogers

Maak verbinding en geef jouw cliënt de ruimte om te onderzoeken wat er is. Jouw cliënt heeft alles in zich om het probleem op te lossen en doelen te bereiken. Je hoeft alleen een veilig kader creëren waarin dit mogelijk is. 

Inzicht #6: als coach ben je de stok achter de deur

Als coach ben je een stok achter de deur en bepaal je een plan van aanpak. Maak een lijst van alles wat er gedaan moet worden om doel X te bereiken. Vervolgens geef jij hier verschillende prioriteiten aan. Dus: 

  1. Bepaal het doel van je cliënt: wat wil hij bereiken? 
  2. Welke stappen moeten er gezet worden om dit te bereiken? 
  3. Zet dit uit in een tijdlijn 
  4. Geef huiswerk mee 
  5. Bespreek de voortgang in de volgende sessie 

Inzicht #7: er kan veel tegenwoordig

Leer over NLP, EFT, ACT of een van andere krachtige methoden die er vandaag de dag zijn. Om bijvoorbeeld een negatief zelfbeeld aan te pakken of iemand met weinig zelfvertrouwen snel te helpen. Er zijn genoeg methoden en technieken die jij toe kunt passen om jouw client verder te helpen.

Wat is de structuur van een effectieve coaching sessie? 

Als coach zul jij jouw eerste coaching cliënten blijven herinneren. Er zijn namelijk veel lessen uit te halen! Ik wil je daarom ook graag meenemen in mijn eerste coaching clienten, zodat jij niet dezelfde fouten hoeft te maken als ik. 

Ik had namelijk geen ervaring… Nul. Ik ging mij richten op mensen die wilden afvallen. Met 50+ kilo overgewicht. Ik wist wel iets van het onderwerp af, maar niet veel. Gezondheid en fitheid had altijd wel mijn persoonlijke interesse, maar verder dan dat ging het niet. Ik ging maar gewoon zitten met mijn cliënt en met haar bepalen wat het doel was dat ze wilde bereiken en zo terugwerken naar de concrete stappen die hiervoor gezet moesten worden. 

Ik ging met ze sporten, naar de sportschool, ik stelde voedingsschema’s op. Ik nam alles op me wat nodig was. Later ging ik de eerste paar sessies structureren. Ik wist vervolgens voor mijn volgende cliënten precies wist wat we in die sessie gingen doen en wat niet. Dat gaf mij heel veel rust en, niet onbelangrijk, zelfvertrouwen. 

Stuur je cliënt een intake-vragenlijst

Het eerste wat je doet als jij een nieuw coachingstraject aangaat is de client een intake-vragenlijst sturen. Dit is belangrijk, want in dit document gaat alles opgeschreven worden dat relevant is voor de coaching: wat de doelen zijn, waar ze tegenaan lopen, enzovoort. Maak de vragenlijst uitgebreid, maar maximaal 30 vragen. Je kunt dit bijvoorbeeld in een Google Drive plaatsen en hiervan een online document van maken die je cliënt makkelijk kan invullen. 

Structureer je sessies

Het volgende wat je wilt doen is jouw sessies structureren: een vaste opzet hanteren voor iedere cliënt. Natuurlijk verschilt de inhoud van de sessie van cliënt tot cliënt, maar de opbouw kan iedere keer hetzelfde zijn. 

Belangrijk hierbij is dat iedere sessie doelgericht moet zijn. Dit betekent dat je moet weten waar je cliënt naar toe wilt gaan en zo werk je terug van eind naar het nu. 

Ga niet zonder reden aan de cliënt vragen hoe hij of zij zich voelt – tenzij dit nodig is qua support. Zorg in plaats daar van ervoor dat het doel helder is en dat je richting dat doel begeeft. 

Stel: je bent een coach die zich richt op mensen die willen afvallen. Het einddoel van jouw cliënt is om gewicht te verliezen. Een opbouw van je coaching zou er dan als volgt uit kunnen zien voor jouw client: 

Sessie #1: Visie. In deze sessie ga je kristalhelder krijgen wat je wilt (je cliënt)

Sessie #2: Kernkwaliteiten. In deze sessie ga je ontdekken waar je kwaliteiten liggen en wat je sterke punten zijn. Deze heb je nodig om succesvol en blijvend gewicht te verliezen. 

Sessie #3: Waar sta je nu? Nu je helder hebt waar je naar toe wilt gaan en wat je wilt bereiken, is het tijd om te bepalen waar je nu staat. We gaan een nulmeting doen op het gebied van je lichaam (vetpercentage, bloedsuiker, gewicht, etc.) en je (slechte) gewoontes. 

Sessie #4: Reset. In deze sessie ga je jezelf mentaal en fysiek resetten. We gaan aan de slag om suikers, verzadigde vetten en transvetten uit je lichaam te verwijderen waarmee je een frisse start hebt. Je gaat kennismaken met de kracht van shakes en andere voedingsschema’s. 

Sessie #5: Aerobe training. In deze sessie gaan we inzoomen op je lichaam en hoe je lichaamsbeweging kunt gaan inzetten voor maximale vetverbranding. 

Sessie #6: Mentale kracht. Hoe zeg je makkelijk ‘nee’ tegen lekkere gebakjes of op de bank hangen? In deze sessie ga je je mentale veerkracht tot een ultieme hoogte brengen die ervoor gaat zorgen dat de verloren kilo’s blijvend zijn. 

Hoe lang duurt een sessie?

Dit kan variëren. De meest voorkomende duur van een sessie is 45 minuten. Maar een mogelijkheid is ook om met cliënten zogeheten “laser coaching” te doen, waarin je in 15 minuten per cliënt duidelijkheid creëert over de volgende stappen naar het doel. Daarnaast zijn er ook coaches die een dagdeel of zelfs een hele dag met een client werken, waarin ze echt grote stappen kunnen zetten. 

Wat doe je ná een coaching sessie? 

Er kan veel gebeuren in een sessie, maar het echte werk gebeurt er vooral na. Dan gaat je cliënt aan de slag met het implementeren van dat wat er in de sessie gebeurd is. Het kan een goed idee zijn om de sessies op te nemen en aan het einde van iedere sessie naar je cliënt te sturen. Daarnaast kun je in je coachpakket opnemen dat er onbeperkte e-mail toegang is en kun je een aantal telefonische afspraken inplannen. Zo houd je contact met je cliënt, kun je strak zitten op de acties die moeten worden uitgevoerd en dat allemaal zonder dat het je al te veel tijd kost. Voordat de sessie begint (zo’n 48 uur daarvoor) vraag ik mijn cliënten vaak om een verslag naar mij te sturen waarin ze een 3-tal vragen beantwoorden: 

  1. Hoe is afgelopen week gegaan? 
  1. Wat ging er goed? 
  1. Waar wil je je in komende sessie op focussen? 

Hierdoor kun je in de sessie zelf veel sneller inzoomen en stappen zetten. 

Wat zijn goede coaching vragen? 

Een coach heeft een belangrijke tool in handen: vragen stellen. Iets wat wel bekend is bij de meeste coaches. Wat minder bekend is dat coaches ook vragen mogen beantwoorden. Dat is het  verschil tussen coaching en therapie. 

In therapie laat je het hele zoekproces over aan de cliënt. In coaching ga je voor de meest efficiënte en effectieve manier om snelheid te maken en resultaat te boeken. Soms betekent dit dat jij -als coach- meer als consultant, trainer of expert bezig bent. Bijvoorbeeld omdat jij dat pad al een keer bewandeld hebt of omdat je meer kennis op dat specifieke vlak hebt. Als hiermee jouw cliënt beter geholpen wordt, dan is dat wat nodig is op dat moment. 

Daarnaast stel je als coach goede vragen. Inspiratie nodig? Bekijk hieronder verschillende vragen die jij direct tijdens jouw eerstvolgende sessie kunt stellen:

  • Waar heb jij specifieke hulp bij nodig? 
  • Waar kan ik je bij helpen? 
  • Waar wil je naar toe?
  • Wat houdt je tot nu toe tegen of vertraagd vooruitgang? 
  • Wat heeft eerder gewerkt? 
  • Hoe heb je dat in het verleden succesvol aangepakt? 
  • Waar zou je meer van kunnen doen om sneller bij je doel te komen?
  • Wat zijn alle acties die je kunt bedenken om je doel te bereiken? 
  • Wat heeft prioriteit? 

Hoe zorg je ervoor dat je cliënt resultaat boekt?

Resultaat. Dat is het sleutelwoord van jou als coach, daar gaat het allemaal om. Het is de reden dat een cliënt jou in de armen heeft genomen. Het is de reden dat je tastbare acties wilt gaan bepalen. Maar wat doe je als de cliënt toch niet verder komt? Er zijn twee scenario’s mogelijk: 

  1. Je cliënt doet wel wat er afgesproken is en zet de nodige stappen. 
  2. Je cliënt doet niet wat er afgesproken is en komt niet in beweging. 

Wanneer een cliënt WEL doet wat er nodig is

Als de cliënt gewoon de stappen uitvoert die in het begin zijn bepaald (maar toch de gestelde doelen niet behaald), is het nodig om in te zoomen. Wat gebeurt er precies? Er gaat wat mis als jij bijvoorbeeld afvalcoach bent en je cliënt doet alles om 30 kilo kwijt te raken, maar in plaats daar van bijkomt. Op dat moment wil je als coach gaan inzoomen. Je wilt van de cliënt die aankomt in plaats van afvalt de exacte inname van calorieën en de mate van bewegen in termen van hartslagverhoging weten. Voor de kenners: als jouw cliënt altijd anearobe training doet in plaats van aerobe training, dan is het verklaarbaar dat de cliënt aankomt in plaats van afvalt). 

Laatste coachte ik een coach die alles goed deed: ze had aantrekkelijke coachpakketten, ze had een duidelijke niche en ze positioneerde zichzelf als een expert in haar vakgebied. Maar het lukte haar maar niet om mensen definitief te laten inschrijven voor een traject! Toen ik met haar ging inzoomen op het introducerende gesprek, begreep ik waarom. Terwijl ze heel goed was in het aangaan van verbinding, ging ze ieder eerste gesprek in met een vragenlijst, pen en papier. Als een soort schooljuf noteerde ze alle antwoorden en maakte ze aantekeningen. 

Het contact met de cliënt, iets waar ze normaal juist zo goed in is, sneeuwde volledig onder in haar overtuiging dat zo’n intake heel belangrijk is en je alle feiten en opmerkingen goed moet noteren. Toen ze ontdekte dat het anders kan, door het intakeformulier van tevoren op te sturen, kon ze zich in het eerste gesprek volledig richten op verbinding. Vanaf dat moment had ze een conversieratio van nagenoeg 100%. 

Wanneer een cliënt NIET doet wat er nodig is

Wanneer je client niet het werk doet wat nodig en afgesproken is, dan is er iets anders aan de hand. Heel vreemd is dit overigens niet, want jouw cliënt komt bij je omdat het tot nu toe niet is gelukt. Natuurlijk is het in de armen nemen van een coach buitengewoon effectief. Dezelfde patronen die ertoe hebben geleid dat het doel niet is bereikt, kunnen echter nog steeds actief zijn. Jij als coach bent er juist voor om het nu anders te doen. 

Samen met je cliënt ga je obstakels identificeren en oplossingsgericht weghalen. Onthoud: jij kunt niet de push-ups (figuurlijk of letterlijk) doen voor je cliënt. Jij creëert het kader, helpt waar mogelijk en de cliënt doet het uiteindelijke werk. 

Hoe beantwoord je een vraag waarop je het antwoord niet weet? 

Dit is een veelvoorkomende angst onder startende coaches. Wat doe je als iemand je een vraag stelt en je hebt geen idee wat je moet antwoorden? Tja, een coach is natuurlijk expert en als hij het al niet weet…

Fout. Als je dat ervaart, weet je dat je jezelf te hoge druk oplegt. Een coach is vooral iemand die een kader creëert waarin er resultaat wordt bereikt. Waarin de cliënt de mogelijkheid krijgt om te focussen op wat hij belangrijk vindt en een stok achter de deur heeft om de stappen te zetten die nodig zijn. Jij bent niet degene die de antwoorden paraat hoeft te hebben of alle kennis in huis hoeft te hebben. Als dit wel nodig is om het doel te bereiken, dan is het de cliënt die de kennis of vaardigheden moet verkrijgen. 

Kortom: wees zo goed voorbereid als mogelijk en eerlijk in wat je (niet) weet. Of zoek het uit en breng je kennis op een hoger niveau. 

Wat doe je met een cliënt die te hoge verwachtingen heeft?

Cliënten hebben soms te hoge verwachtingen van hun coach. Ze verwachten dat de coach al het werk doet bijvoorbeeld, zeker de cliënten die niet eerder zijn gecoacht. Ze zien niet het belang in van huiswerk of de opdrachten die ze moeten doen. 

Je kunt het als afvalcoach eerst met je cliënten het moeten hebben over het belang van mindset, hoe het lichaam werkt of hoe hormonen en neurotransmitters effect hebben op vetverbranding. Terwijl de cliënt gewoon voedingsschema’s wil ontvangen zonder alle informatie eromheen.

Ze begrijpen niet goed hoe lang het duurt voordat resultaat zichtbaar wordt. Sommige cliënten verwachten snel resultaat zonder al te veel inspanning. Zo werkt het helaas niet met de meeste prestaties. Vaak zie je in het begin veel verandering en komt er vervolgens een vertraging in, zeker als het gaat om gedragsverandering. Dan komt het aan op volhouden en geduld voordat je blijvend resultaat ziet. 

Als coach is het dus belangrijk dat je in de eerste sessie tijd besteed een het duidelijk maken van welke resultaten verwacht kunnen worden. Bijvoorbeeld door te zeggen:

“Weet dat je in de eerste weken resultaat gaat zien. Maar dat er ook momenten zullen gaan zijn dat je hard bezig bent het zetten van stappen, maar dat het lijkt alsof je niet dichter bij je doel komt. Het is vergelijkbaar met het renoveren van een huis. De eerste acties zijn zichtbaar: je haalt die oude keuken weg en het lelijke behang van de muur. Maar dan ga je aan de slag met het leidingwerk en het fundament. Dat zie je niet van de buitenkant, maar er is een hoop aan het veranderen. Pas als je bezig gaat zijn met de indeling of inrichting ga je het echt zien hoeveel er is veranderd. Ik wil met jou fundamentele veranderingen bereiken, waar je de rest van je leven profijt van gaat hebben. Vandaar dat je soms oefeningen of opdrachten meekrijgt waarvan je het resultaat niet direct gaat zien. Of je ziet het belang er niet van in. Dat zou allemaal goed kunnen. Weet dat dat we aan het fundament aan het werken zijn.

Een cliënt stopt met betalen of laat lang niets van zich horen

Zeker bij nieuwe coaches gebeurt het (te) vaak dat een traject met een cliënt uitdooft. De cliënt is moeilijk te bereiken of afspraken worden niet nagekomen. Dit kan meerdere redenen hebben. 

Een reden kan zijn dat jouw coaching te goed ging. Het probleem van de cliënt is opgelost of het doel is bereikt. De urgentie om verder te gaan met coaching wordt daardoor steeds minder. Dat wil je voorkomen door de motivatie voortdurend hoog te houden, door het doel steeds te gaan verleggen. Stel je cliënt heeft het doel bereikt van 30 kilo afvallen. En nu? Een volgend doel zou kunnen zijn om een slank en gespierd lichaam te hebben, voor te bereiken op een marathon of meer energie te hebben (die je cliënt nu niet heeft door het koolhydraat-arm dieet ☺ ). Hanteer hierbij de 80-20 regel. Als je cliënt 80% van het doel heeft bereikt, ga je samen met je cliënt bepalen wat je in een volgend traject gaat doen met elkaar.

Het kan ook zijn dat de cliënt de rekening simpelweg niet meer wilt betalen. Probeer dan eerst om een betalingsregeling te treffen, al is het maar met €50 per maand. Lukt dat niet of werkt de cliënt op geen enkele manier mee, dan zit er niets anders op dan een incassobureau in te schakelen. Zorg er altijd voor dat je een getekende overeenkomst hebt en dat je duidelijke facturen hebt gestuurd, die voldoen aan de eisen van de Belastingdienst.

Hoe ga je van 1-op-1 coaching naar groepscoaching?

1-op-1 coach is een geweldige manier van mensen helpen. Maar… Stel je hebt een flink aantal cliënten, je vraagt een premium tarief en je verdient daarmee een buitengewoon goed inkomen mee. Wat dan? Dan zul je merken dat je op een maximum zit van het aantal cliënten dat je hebben kan of wil. Dan is het tijd dat je je business op opschalen. 

Hoe je kunt gaan opschalen met groepscoaching

Als je zo’n 5-10 cliënten hebt, kun je beginnen met groepscoaching. Persoonlijk vind ik groepscoaching geweldig, omdat het mij in staat stelt om nog meer cliënten te helpen én mijn business te vergroten. Daarnaast kan de impact op de cliënt (nog) groter zijn dan bij 1-op-1 coaching. De cliënt leert namelijk niet alleen van mij, maar ze leren ook van elkaar. 

Zo kan het eruit gaan zien: 

  • Je hebt om de twee weken een call met jouw groep
  • Je zet een besloten Facebook-groep op, om tussen de calls in met elkaar te discussiëren en van elkaar te leren

Hoe je effectieve groep coaching sessies leidt

De groepscoaching sessies zijn wat anders dan de 1-op-1 sessies met een cliënt. De manier waarop ik het doe, ziet er in grote lijnen als volgt uit: ik besteed 10 minuten om met iedere cliënt even te praten. Vervolgens rond ik af door de gezamenlijke rode draad eruit te halen, samen te vatten en actiepunten te bepalen. 

“Ja, maar mijn coaching is heel persoonlijk. Mijn cliënten willen dit niet in een groep delen.” 

Je zult verbaasd zijn over wat mensen willen delen. Jouw taak als groepscoach is om een veilige omgeving te creëren, onvoorwaardelijk te accepteren wat er wordt gedeeld en empathisch te zijn met je cliënten. Als je dat doet, voelen mensen de veiligheid en zullen ze hun obstakels en wensen willen delen met een groep gelijkgestemden.

Groepscoaching kan daarnaast buitengewoon lucratief zijn. Je kunt namelijk met gemak 30 cliënten helpen. Dat betekent dat je een inkomen kunt verwerven van minimaal €100.000 – €300.000 per jaar. Daarnaast kun je nog opschalen met online trainingen en vandaar uit je business weer verder vergroten.  

Wat is jouw volgende stap? 

Je weet nu wat er nodig is om als coach te starten en hoe jij jouw eerste clienten kunt helpen. Jij bent nu aan zet om de volgende stap zetten in je leven en van coaching een lucratieve business wilt maken. Om je daar bij te ondersteunen wil ik je wijzen op ons volledige online aanbod met trainingen op het gebied van coaching. 

Bij CoachTribe krijg je voor een laag en vast bedrag per maand toegang tot alle online programma’s op het gebied van mindset, business en methoden. Je komt alles te weten over NLP, motiverende gespreksvoering, mindfulness het opzetten van je coaching business of hoe jij meer zelfvertrouwen kunt hebben als coach. Het is er allemaal. Ieder programma exclusief voor jou als coach.

Klik hier om je direct aan te melden

Elke maand worden er nieuwe artikelen geplaatst

Blijf op de hoogte