Start Direct login
Uncategorized

De 101 vragen die je als coach aan je cliënt ALTIJD wil stellen

(zodat je altijd voorbereid bent)  Als je enige ervaring hebt als coach, weet je dat het stellen van de juiste vragen hét geheime wapen is van een goede coach. Je kunt je cliënt ermee

uten leestijd

(zodat je altijd voorbereid bent) 

Als je enige ervaring hebt als coach, weet je dat het stellen van de juiste vragen hét geheime wapen is van een goede coach. Je kunt je cliënt ermee verrassen, laten nadenken en tot inzichten laten komen. Goede vragen activeren de zoektocht van je cliënt en daarmee de transformatie. 

Effectieve coaching begint met het stellen van vragen. Dit mes snijdt overigens aan twee kanten. Door de juiste vragen te stellen geef je je cliënt de kans om te onderzoeken, te ontdekken en te groeien. Het zorgt ervoor dat je cliënt dieper gaat, verbindingen legt, bewust wordt van voorheen onbewuste processen en nieuwe paden ontdekt. Tegelijkertijd geeft het jou als coach de kans om te luisteren en te observeren. Breng je deze twee dimensies bij elkaar, dan heb je de magie van coaching te pakken.

“Het vermogen om de juiste vraag te stellen is meer dan het halve werk.”

— Thomas J. Watson, zakenman —

 3 regels voor het stellen van goede vragen (het juiste fundament)

Voordat we verder gaan is het essentieel dat je het juiste fundament hebt om de vragen te stellen. Want iedereen kan vragen stellen. Een goede coach stelt de vragen met het juiste fundament eronder, zodat de vragen ook daadwerkelijk effectief zijn. 

Regel 1. Zorg eerst voor verbinding. Het stellen van (moeilijke) vragen kan enorm buiten de comfortzone liggen van je cliënt. Je cliënt loopt risico door zichzelf kwetsbaar op te stellen. Voorwaarde voor een oprecht zoekproces is dat de afweermechanismen, de muren van weerstand, omlaag zijn gehaald. De eerste stap, voordat je ook maar iets gaat doen met je cliënt, is het maken van een verbinding. Zodat er een omgeving wordt gecreëerd van veiligheid en respect. Een omgeving waarin er ruimte is om te experimenteren, te onderzoeken en te reflecteren. 

Regel 2: Maak gebruik van de kracht van stilte. Wacht net zolang met praten totdat het zoekproces bij je cliënt is gestopt. Onthoud: het gaat bij goede vragen niet om het antwoord wat jij krijgt als coach, maar om het reflectieve zoekproces dat wordt geactiveerd bij je cliënt. Dat zoekproces start nadat je de vraag hebt gesteld en stopt niet per se wanneer een eerste antwoord wordt gegeven. Dus je stelt de vraag en je wacht. Ook al heb je een antwoord binnen, je wacht nog langer zodat het zoekproces weer verder gaat. 

Je wacht net zo lang, met de nodige (non-)verbale signalen (knikjes, ‘en wat nog meer…?), totdat het zoekproces bij je cliënt stopt. Je taak als coach is niet om een intelligente vraag te stellen waarin de oplossing besloten ligt of die tot een ongekend inzicht leidt. Voor dat alles zorgt het reflectieve proces. De meeste coaches stellen de vraag en gaan te snel weer een volgende vraag stellen of reageren inhoudelijk op het antwoord. Goede coaches zijn zich ervan bewust dat het stellen van een goede vraag het startpunt is van het reflectieve proces. Ze stellen de vraag en geven vervolgens voldoende ruimte om het innerlijke proces van de cliënt het werk te laten doen. Op deze manier ontvouwt zich de kracht van goede vragen. 

Regel 3: Let op. Observeer. Merk op wat er verbaal en non-verbaal gebeurt, zodra je de vraag hebt gesteld. Welke veranderingen zie je optreden? 

101 vragen die je in je toolbox wilt hebben als coach

Oke, als je zover bent, hier komen ze: 101 krachtige vragen die je kunt stellen aan je cliënt verdeeld over de volgende onderwerpen: 

  • 12 vragen om je cliënt uit de blokkade te halen 
  • 5 vragen om cliënt vooruit te helpen 
  • 7 vragen om dromen te realiseren 
  • 8 vragen die je wilt stellen tijdens de eerste sessie 
  • 11 vragen om meer helderheid te hebben over het doel 
  • 9 vragen voor meer alledaags geluk 
  • 9 vragen die een beeld geven van de cliënt 
  • 8 vragen om het probleem helder te hebben 
  • 3 vragen om het doel te bereiken 
  • 5 vragen om meer helderheid te krijgen op een onderwerp 
  • 11 vragen als je cliënt vastzit 
  • 6 vragen voor het overwinnen van obstakels 
  • 7 vragen om tot actie over te gaan 

12 vragen om je cliënt uit de blokkade te halen 

Cliënten ervaren soms bewust of onbewust blokkades om bij hun doel te komen. Jouw taak als coach is om je cliënt te helpen deze blokkades op te lossen. Onderstaande vragen zijn precies daarvoor bedoeld. 

  1. Wat wil je dat ik je niet vraag? 
  2. Stel je voor dat je probleem is opgelost en het doel is bereikt. Hoe ben je daar gekomen? 
  3. Wat zou een verborgen angst kunnen zijn, iets wat jou in de weg staat om […] 
  4. Wat ben je bereid om te veranderen? 
  5. Wat ben je nog niet bereid om te veranderen? 
  6. Wat heb je nog niet hardop toegegeven? 
  7. Wat is het probleem in een notendop? Wat is het probleem in één zin of één woord? 
  8. Wat is de gemakkelijkste manier om je doel te bereiken? 
  9. Hoe belangrijk is dit voor jou echt? 
  10. Noem iemand succesvol die jij bewondert. Wat zou hij doen om dit op te lossen?
  11. Wat houd je tegen om actie te ondernemen?
  12. Wat moet er in jouw denken veranderen om actie te ondernemen? 

5 Vragen om cliënt vooruit te helpen 

Eenvoudige vragen als jij of je cliënt het even niet meer weet. Ze werken altijd.

  1. Wat zou je kunnen stoppen te doen?
  2. Wat zou je minder kunnen doen?
  3. Wat zou je meer kunnen doen?
  4. Wat zou je kunnen blijven doen?
  5. Wat zou je kunnen beginnen te doen?  

7 vragen om dromen te realiseren 

Je cliënt komt bij jou omdat hij zijn dromen wil realiseren. Met de volgende vragen ontdek je de droom, de passie en de diepgewortelde wens. 

  1. Wat wil je heel, heel, heel erg graag? 
  2. Als er een geheime passie zou zijn in je leven, wat zou dit dat zijn? 
  3. Als er iets zou zijn waar je van weg zou lopen of zou vermijden, wat zou dat dan zijn? 
  4. Wat ontbreekt er in je leven? Waar verlang je naar? 
  5. Wat is je droom voor jouw leven? 
  6. Waar ben je nog niet klaar voor om te veranderen? 
  7. Wie moet je worden om alles te hebben wat je wilt? 

8 vragen die je wilt stellen tijdens de eerste sessie 

In de eerste sessie wil je direct de juist toon zetten en resultaat boeken. De focus ligt hierbij vooral op het verkrijgen van helderheid over waar de cliënt op dit moment staat in zijn leven en waar de cliënt naartoe wil. Daarnaast worden er uiteraard praktische zaken besproken, indien dit nog niet is gedaan. 

  1. Waar zou je in deze sessie op willen focussen? 
  2. Wat zou je aan het einde van deze sessie bereikt willen hebben? 
  3. Kun je wat vertellen over je leven op dit moment? 
  4. Als je over 6 maanden alles kan hebben wat je zou willen, wat zou dat dan zijn? 
  5. Wat zou het bereiken van [het doel of droom] voor jou doen? En wat nog meer?
  6. Wat kun je het beste tegen jou zeggen als je weerstand ervaart? 
  7. Hoe is jouw financiële situatie op dit moment? 
  8. Zie je op dit moment nog een (andere) coach of therapeut? 

11 vragen om meer helderheid te hebben over het doel 

De reden dat mensen de hulp inroepen van een coach is omdat ze een bepaald doel willen bereiken. Een van jouw eerste taken als coach, is om helderheid te verkrijgen over hoe dit doel eruitziet zodat er een gemeenschappelijke richting is naar coach en cliënt waar toe navigeren. 

  1. Als alles mogelijk zou zijn, hoe ziet je leven er dan uit? 
  2. Wat wil je bereikt hebben over 12 maanden? 
  3. Waar wil je je vandaag op focussen? 
  4. Wat ontbreekt er in je huidige situatie? 
  5. Wat zou je willen veranderen aan jezelf? 
  6. Hoe zul je weten dat je doel is bereikt? 
  7. Hoe weet je dat je je doel aan het bereiken bent? 
  8. Hoe zul je weten dat je geen problemen meer hebt? 
  9. Waar, wanneer en met wie wil je je doel bereiken? 
  10. Hoe zal dit resultaat jouw leven beïnvloeden t.a.v. familie, werk, vrienden, gezondheid? 
  11. Hoe heb jij er voordeel bij als je het doel niet zult bereiken? 

9 vragen voor meer alledaags geluk 

Soms kan het een goede strategie zijn om aan een klein tandwiel te draaien in plaats van aan een grote. Waar je ook aan draait, het hele systeem komt erdoor in beweging. Onderstaande vragen zijn ‘kleine’ vragen met een potentieel groot effect in het dagelijkse leven en dienen daarmee als katalysator voor het bereiken van het grotere doel. 

  1. Welke alledaagse dingen maken je gelukkig?
  2. Welk type leven zou jij jezelf wensen?
  3. Voor wat of wie ben jij dankbaar?
  4. Wat kun je in de komende week doen om blijer te zijn? 
  5. Hoe ziet voor jou een perfecte dag/week eruit? 
  6. Als jij je ideale carrière zou mogen kiezen, hoe ziet deze er dan uit? 
  7. Welke emotie zou jij vaker willen ervaren?
  8. Wat zijn de 3 dingen die voor jou het grootste verschil kunnen maken in je leven?
  9. Waar ben je het meest trots op? 

9 vragen die een beeld geven van de cliënt 

Werken om het doel te bereiken gaat niet altijd in een rechte lijn. Als coach wil je voortdurend je ogen en oren openhouden voor uiteenlopende informatie die zinvol kan zijn in het overwinnen van obstakels en het realiseren van de droom van je cliënt. Onderstaande vragen geven jou en je cliënt bruikbaar inzicht op soms onverwachte manieren. 

  1. Wat is de meest belangrijkste gebeurtenis geweest in jouw leven?
  2. Wat is het beste in je leven?
  3. Wie heeft een grote invloed gehad op jouw leven, en op welke manier? 
  4. Wat zijn jouw 3 beste eigenschappen?
  5. Als alles mogelijk zou zijn, wat zou jij dan doen of wie zou je dan zijn? 
  6. Wat levert jou het meeste plezier op in je leven?
  7. Wat is jouw grootste angst op dit moment?
  8. Wat levert je de meeste stress op in je leven?
  9. Als een grote zorg van jou zou kunnen worden weggenomen, welke zou dat zijn? 

8 vragen om het probleem helder te hebben 

Het doel is de drijvende kracht achter alle plannen en acties om van de ongewenste situatie naar de gewenste situatie te komen. Maar soms kan de pijn van de huidige situatie uitstekend werken om kortstondig de cliënt in beweging te brengen. De volgende vragen kunnen je hierbij helpen. 

  1. Hoe houd jij jezelf tegen? 
  2. Hoe weet je dat dit een probleem is? 
  3. Wat doe je in plaats van dat wat je wilt doen? 
  4. Wat zeg je tegen jezelf op het moment dat je het probleem ervaart? 
  5. Wat zie of hoor je net voordat je het probleem ervaart? 
  6. Wat zijn de drie grootste voordelen van het probleem? 
  7. Wat is het grootste nadeel als je dit probleem oplost? 
  8. Wat zal er (niet) gebeuren als je dit probleem over 10 jaar nog steeds 

3 vragen om het doel te bereiken 

Je cliënt zal in veel gevallen vaardigheden nodig hebben of reeds aanwezige hulpbronnen meer moeten ontwikkelen om zodoende het doel (sneller) te bereiken. Deze drie vragen zijn erop gericht om ze te identificeren. 

  1. Van welke 3 karaktereigenschappen heb je meer nodig om je doel te bereiken? 
  2. Welke 3 vaardigheden moet je ontwikkelen om je doel te bereiken? 
  3. Welke 3 mensen hebben deze eigenschappen reeds? 

5 vragen om meer helderheid te krijgen op een onderwerp 

Goede coaches vragen door, zodat ze onder de oppervlakte komen van het eerste antwoord. Dat is waar je onderliggende overtuigingen, gedachten, herinneringen en ideeën kunt vinden. 

  1. Kun je me hierover meer vertellen? 
  2. Hoe bedoel je dat precies?
  3. Wat nog meer?
  4. Wat zijn je gedachten hierover? 
  5. Hoe voel je je hierover? 

11 vragen als je cliënt vastzit 

Veel van onderstaande vragen maken gebruik van ‘out of the box’ denken. Je maakt hierbij gebruik van de vaardigheid van het brein om ‘te doen alsof ’. Het helpt je cliënt buiten de gebaande paden te denken en met meer creativiteit naar het obstakel of de oplossing te kijken. 

  1. Als je het over zou mogen doen, hoe zou je het anders doen? 
  2. Hoe zou je het jezelf makkelijker kunnen maken? 
  3. Wie zouden kunnen helpen bij het bereiken van het doel? 
  4. Welk advies zou jij je beste vriend(in) geven als hij/zij in deze situatie zou zitten? 
  5. Als je 10 jaar verder in de tijd gaat, wat zou dan nu een goede beslissing zijn? 
  6. Heb je een soortgelijk probleem in het verleden gehad? Hoe heb je dit toen opgelost? 
  7. Wat zou je doen als je wist dat niets kon mislukken en alles mogelijk zou zijn? 
  8. Welk gedrag of slechte gewoonten vertragen je in het bereiken van je doel? 
  9. Als je slechts 1 ding kon veranderen, wat zou dat dan zijn?
  10. Waar krijg je energie van? 
  11. Als je meer tijd zou hebben, wat zou je dan anders doen? 

“Voor het oplossen van ieder probleem, stel jezelf de volgende 3 vragen:
Als eerste, wat kan ik doen?
Als tweede, wat kan ik lezen?
Als derde, wie kan ik vragen?”

— Jim Rohn, spreker —

6 vragen voor het overwinnen van obstakels 

Een belangrijk onderdeel van de coaching is het in kaart brengen van mogelijke obstakels en zoeken naar manieren om ze te overwinnen. Deze vragen zijn hiervoor een vliegende start. 

  1. Wat heb je tot nu toe gedaan om het obstakel te overwinnen? 
  2. Ken je iemand die een soortgelijk obstakel had en heeft overwonnen, en zo ja, hoe? 
  3. Wat zou een eerste, kleine stap kunnen zijn om dit obstakel te overbruggen? 
  4. Welke vaardigheid moet je meer ontwikkelen om dichterbij je doel te komen? 
  5. Wie zou je goed kunnen gebruiken bij het overwinnen van het obstakel? 
  6. Wat moet er bij jezelf veranderen zodat je je doel kunt bereiken? 

7 vragen om tot actie over te gaan 

Liever vandaag dan morgen, wil je dat je cliënt overgaat tot actie. Hoe klein of hoe groot dan ook, actie zorgt ervoor dat eventuele blokkades zichtbaar worden en je cliënt een stap dichterbij het doel komt. 

  1. Hoe kun je de komende 90 dagen zo inrichten dat je je doel gaat bereiken? 
  2. Wat kun je nu doen om de eerste stap te zetten?
  3. Wat kun je de komende 7 dagen doen om dichterbij je doel te komen? 
  4. Hoe ziet de lijst eruit van alle acties die nodig zijn om je doel te bereiken? 
  5. Welke actie is het belangrijkste in het dichterbij brengen van je doel? 
  6. Hoe zou het voor je zijn als je de eerste vruchten gaat plukken van je nieuwe gedrag?
  7. Wat is je tegenprestatie als je je niet houdt aan onze afspraken? 

“Als je jezelf niet de juiste vragen stelt, zul je ook niet het juiste antwoord krijgen.”

— Edward Hodnett, dichter — 

Welke vraag stel jij jezelf? 

Vragen stellen aan je cliënt is belangrijk, maar er is nog iemand aan wie je dit wilt doen: jezelf. In de afgelopen 20 jaar heb ik talloze mensen begeleid naar een gelukkig leven. Ik ben erachter gekomen dat er een cruciaal verschil is tussen mensen die emotioneel uit balans zijn en mensen die emotioneel gezond zijn. Het zijn de vragen die ze zichzelf stellen. Denk aan een doel dat je hebt voor jezelf. Nu zijn er twee wegen die je kunt inslaan. 

Een persoon die succesvol is in het stellen en bereiken van doelen stelt zichzelf de goede vragen, zoals: “Op welke manieren kan ik dit doel gaan bereiken?” en “Welke doelen stel ik mezelf voor de komende 6 maanden?”. Iemand met weinig of geen succes in doelen stellen en bereiken, stelt zichzelf de verkeerde vragen: “Waarom overkomt mij dit toch altijd?” en “Dat gaat mij toch niet lukken?”.

De vragen die jij jezelf stelt bepalen het gevoel dat je ervaart. Mensen die bijvoorbeeld angstig zijn om een presentatie te geven stellen zich – een dag, een week of zelfs maanden ervoor – vragen als: “wat kan er allemaal misgaan?”, “Wat als ik niet meer weet wat ik wil vertellen?” of “Wat als ik de vragen niet kan beantwoorden? “. Wat gebeurt er als je jezelf dit soort vragen stelt? Je wordt er natuurlijk ontzettend zenuwachtig van. Dat geldt voor alles in je leven: welke vraag je jezelf ook stelt, je krijgt antwoord. 

Als ik mezelf de vraag stel: “Wat is er allemaal misgegaan in mijn leven?” ga ik me natuurlijk slecht voelen. Als ik echter de vraag stel: “Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze dag een geweldig leuke dag wordt?” dan krijg ik hierbij een positief gevoel en gaat mijn dag er heel anders uitzien. Ik krijg een hele andere dag, een andere focus en daarmee een ander gevoel. 

Hoe kan het zijn dat de vragen die je jezelf stelt zo ́n invloed hebben op hoe je denkt, doet en voelt? Hiervoor zijn een aantal redenen. 

1. De vragen die je jezelf stelt bepalen welke gemoedstoestand wordt geactiveerd. 

Tien kilo afvallen, € 100.000 op je bankrekening hebben staan of een andere baan: wat je ook wilt, welk doel je jezelf ook stelt, uiteindelijk ben je altijd op zoek naar een gemoedstoestand. Wil je meer geld op je bankrekening hebben? Uit onderzoek is gebleken dat mensen die (meer) geld willen vooral op zoek zijn naar meer zekerheid, meer innerlijke rust of meer een gevoel van belangrijkheid willen ervaren. Wil je een slanker lichaam? Mensen die willen afvallen zijn vooral op zoek naar meer zelfvertrouwen, meer innerlijke kracht of meer gevoel van rust. 

Ieder doel is uiteindelijk een streven naar het meer of juist minder willen ervaren van een of meerdere specifieke emoties of gemoedstoestanden. En nu komt het interessantste: je hebt ieder gevoel al aanwezig in je systeem. Of het nu gaat om gevoelens als zelfvertrouwen of mentale kracht, rust of ontspanning. Iedere emotie hebben we al een keer ervaren en is dus in ons systeem aanwezig. Hoe groot of klein ook. Kort of lang geleden. Intens of oppervlakkig. We hebben allemaal een keer innerlijke rust ervaren. Bijvoorbeeld vlak voordat we in slaap vallen of als we een baby in onze handen hebben. We hebben allemaal een keer zelfvertrouwen ervaren. Bijvoorbeeld als we met vrienden gezellig aan het feestvieren zijn of toen je een belangrijke diploma hebt gekregen. Of een goede daad had verricht. Elke emotie of gemoedstoestand hebben we een keer ervaren in het verleden en is dus reeds in ons systeem aanwezig. 

Welke gemoedstoestand wordt geactiveerd is afhankelijk van de vragen die je jezelf stelt. Stel je jezelf de vraag ‘Hoe kan ik mij nog depressiever voelen?’ of ‘Waarom mislukt er zoveel in mijn leven?’, krijg je een antwoord en worden de bijbehorende gevoelens geactiveerd. Stel je jezelf vragen als: ‘Wat kan ik doen om plezier te ervaren?’ of ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat het een prachtige dag wordt vandaag?’. Ook dan worden de bijbehorende gevoelens geactiveerd. 

De vragen die er werkelijk toe doen zijn de vragen die je jezelf stelt.

— Ursula le Guin, schrijfster —

2. De vragen die je jezelf stelt bepalen waar je je (on)bewust op richt 

De hoeveelheid informatie die dagelijkse op ons afkomt is immens groot. Een blik van een vreemd iemand, muziek op de achtergrond, een gesprek met een collega en ga zo maar door… Grotendeels gebeurt dit onbewust. Neurowetenschapper Torkel Klinkberg beschrijft in zijn boek ‘The Overflowing Brain’ hoe we bewust in staat zijn om slechts 60 bit informatie per seconde te verwerken. Onbewust stijgt deze hoeveelheid tot maar liefst 11 miljoen bits. Hoe gaan we met deze gigantische hoeveelheid informatie om? 

Grofweg zijn er drie processen in ons brein actief: vervormen, generaliseren en weglaten. Deze drie processen zorgen ervoor dat we gevoelig zijn voor slechts een deel van de informatie en dat we met die informatie op een selectieve wijze omgaan. Aan sommige informatie besteden we meer tijd en aandacht dan aan andere. Welke informatie dit is, is afhankelijk van onze intentie, de doelen die we bewust of onbewust stellen, hoe we ons voelen, de overtuigingen die we hebben en wat we belangrijk of onbelangrijk vinden. 

 Stel je hebt vanaf vandaag als doel om een tweedehandse auto van het merk Saab te kopen. Nog nooit eerder heb je overwogen om van dit merk een auto te kopen, maar omdat een goede vriend je enthousiast heeft gemaakt besluit je om er een te gaan kopen. Nog voordat je het internet af gaat zoeken voor informatie of dealers gaat opzoeken, zul je vanaf vandaag veel meer Saabs op de weg gaan zien dan ooit. Feitelijk is er niets veranderd, maar de intentie om een Saab te willen kopen zorgt ervoor dat je onbewust gevoelig wordt voor andere soorten informatie. 

Proces 1: weglaten. Juist omdat er zoveel informatie op ons afkomt, moet ons systeem informatie weglaten. Informatie die niet relevant, belangrijk of gewenst is, wordt niet opgemerkt. De vragen die je jezelf stelt bepalen welke informatie wordt weggelaten en welke er in je bewustzijn komt. De vraag: “waarom lukt mij nooit iets?” zorgt ervoor dat (onbewust) alle informatie over hetgeen ooit wel is gelukt in je leven, wordt weggelaten. Alleen de informatie waar je om vraagt komt in het bewustzijn. 

Proces 2: vervormen. Een ander proces wat in ons brein actief is, is dat van het vervormen van informatie. De vraag: “waarom moet mijn leidinggevende altijd mij hebben?” vervormt iedere opmerking en elk gedrag wat hij vertoont. Zegt hij tegen jou hoe goed je dat ene project hebt afgerond, zal jij zelfs deze opmerking negatief interpreteren. Waarom? Omdat je met een negatieve vraag kijkt naar je leidinggevende. Je filters zijn negatief gekleurd en de manier waarop jij de informatie interpreteert is daarmee ook negatief. Het filter van vervormen werkt zo krachtig dat, wanneer ik je ermee zou confronteren, je overtuigd zal zijn dat je leidinggevende het echt negatief bedoelt. Niets van wat ik zeg zal je van het tegenovergestelde kunnen overtuigen. 

Proces 3: generaliseren. De derde filter die in ons brein actief is, is dat van generaliseren. Dit proces zorgt ervoor dat we mensen en gebeurtenissen snel en moeiteloos kunnen beoordelen. Iemand die op een bepaalde ma- nier kijkt of praat, wordt al snel in een specifieke categorie geplaatst in het kader van “Oh, jij bent er zo één”. Een onderliggende behoefte van generaliseren is dat we informatie snel in hokjes willen plaatsen om het zo goed mogelijk te begrijpen en zekerheid te hebben over onze omgeving. 

Sabrina was een cliënt die ervan overtuigd was dat alle mannen varkens waren. Wat waren de vragen die zij zichzelf stelde wanneer ze een nieuwe man leerde kennen? Vragen als: “wat wil deze vent van mij?”, “wanneer gaat hij me belazeren?” en “hoeveel vriendinnen heeft hij waar ik niets van weet?”. De vragen die zij zichzelf stelde, zorgde ervoor dat ze alleen de antwoorden vond die haar filters bevestigde: alle mannen zijn varkens. Ik leerde haar de gewoonte om vragen te stellen als: “wat is er (wel) leuk/ grappig/lief/mooi/spannend/schattig aan deze man?” en “hoe kan ik het nog leuker hebben met deze man?”. Het traject wat ik met deze cliënt uiteindelijk heb doorlopen was korter en eenvoudiger dan je wellicht zou vermoeden. Het eerste en voornaamste waarmee ik met haar aan de slag ging was het veranderen van de vragen die zij zichzelf stelde. Dit zorgde ervoor dat er andere filters werden geactiveerd zodat ze anders naar mensen ging kijken. Met als gevolg dat ze andere gedachten kreeg en zich anders ging voelen en gedragen. 

“Succesvolle mensen stellen zichzelf betere vragen. Als resultaat daarvan krijgen ze betere resultaten.”

— Tony Robbins, spreker —

3. Goede vragen leiden tot een innerlijke locus of control 

Jezelf de juiste vragen stellen zorgt ervoor dat je een duidelijke focus hebt naar alles wat binnen jouw zone van invloed ligt. Psychologen noemen dit een interne locus of control versus een externe locus of control. Mensen met een interne locus of control, zoeken naar redenen en oorzaken van situaties of gevolgen waar ze zelf invloed op kunnen uitoefenen. Ze hebben de overtuiging dat alles wat hen overkomt het gevolg is van eigen gedrag of gedachten en dat ze daarop een grote of zelfs volledige invloed hebben. Ze leggen de oorzaak van hun eigen gedrag, gevoel en gedachten, of de manier waarop ze omgaan met hetgeen ze overkomt, bij zichzelf. 

Mensen die zichzelf de verkeerde vragen stellen creëren een externe locus of control. Zij gaan in situaties direct op zoek naar oorzaken buiten zichzelf, verwijten alles en iedereen (behalve zichzelf) hun eigen falen. Dit doen ze niet alleen bij falen, maar ook bij succes. Ze wijzen naar anderen, benoemen iets positiefs als ‘dom geluk’ of het ‘lot’. Ze geloven dat het leven wordt bepaald door omstandigheden zonder dat je daar als mens invloed op hebt. Ze zijn geneigd om hun eigen rol en verantwoordelijkheid te onderschatten en slecht te herkennen wat binnen en buiten de zone van invloed valt. 

Wees nieuwsgierig 

Vragen zijn je geheime wapen als coach. In dit artikel heb ik je 101 vragen gegeven, maar vragen stellen blijft een kunst en niet zozeer een techniek. Belangrijk bij kunst is dat je nieuwsgierig bent, experimenteert en ontdekt wat voor jou werkt. Of beter gezegd, wat werkt voor jouw cliënt. 

Veel succes! 

GERELATEERDE ARTIKELEN

Meer Tonen
Elke maand worden er nieuwe artikelen geplaatst

Blijf op de hoogte